Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهایاجتماعی،سلامتروانی و عملکردتحصیلی در فرزندان با والدینمطلقه،متقاضیطلاق و عادی صورت گرفت. نمونه پژوهش 481نفر از فرزندان دارای والدین مطلقه و 419 نفر از فرزندان با والدین متقاضی طلاق بودند که با 500 نفر از فرزندان با والدین عادی همتا شدند.آزمودنیها به پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی ماتسون و سلامت روانی گلدنبرگ پاسخ دادند و برای عملکردتحصیلی نیز از معدل مندرج در پرونده تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد نمرات جسمانیسازی علائم، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی و اختلال روانی کلی به طور معناداری در فرزندان با والدین مطلقه و متقاضی طلاق بیشتر از فرزندان با والدین عادی بوده و مولفههای اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی و اختلال روانی کلی در فرزندان با والدین متقاضی طلاق بیشتر از فرزندان با والدین مطلقه است. نمرات عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی در فرزندان عادی بیش از فرزندان والدین مطلقه و فرزندان والدین مطلقه بیشتر از فرزندان والدین متقاضی طلاق میباشد. بنابراین با توجه به آسیبها و پیامدهای طلاق بر فرزندان، باید تدابیر لازم برای به حداقل رساندن این آسیبها را به کار برد.
Machine summary:
مقايسه مهارت هاي اجتماعي ، سلامت رواني و عملکرد تحصيلي در فرزندان با والدين مطلقه ، متقاضي طلاق و عادي Comparison of Social Skills, Mental Health and Academic Performance in Children with Divorced, Divorcing and Intact Parents دکتر حسين قمري گيوي .
A کارشناسي ارشد روان شناسي دانشگاه محقق اردبيلي دريافت مقاله : ٩٢/٨/٤ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٤/١٠/٢١ پذيرش مقاله : ٩٤/١٠/٣٠ چکيده پژوهش حاضر با هدف مقايسه مهارتهاي اجتماعي ، سلامت رواني و عملکرد تحصيلي در فرزندان با والدين مطلقه ، متقاضي طلاق و عادي صورت گرفت .
بنابراين با توجه به اين که آمار طلاق رو به افزايش است و متغيرهاي سلامت رواني ، مهارتهاي اجتماعي و عملکرد تحصيلي بين دو گروه فرزندان با والدين مطلقه و متقاضي طلاق مقايسه نشده، انجام پژوهش حاضر ضروري به نظر مي رسد.
نتايج نشان داد که بين فرزندان داراي والدين مطلقه ، متقاضي طلاق و عادي در اختلال در عملکرد اجتماعي تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج پژوهش نشان داد که بين فرزندان داراي والدين مطلقه ، متقاضي طلاق و عادي در نمرات اختلال رواني کلي نيز تفاوت معناداري وجود دارد.
هم چنين نتايج نشان داد بين فرزندان داراي والدين مطلقه و متقاضي طلاق در مهارتهاي اجتماعي تفاوت معناداري وجود دارد.
هم چنين نتيجه ديگر پژوهش نشان داد که بين فرزندان داراي والدين مطلقه ، متقاضي طلاق و عادي در عملکرد تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد.
هم چنين نتايج نشان داد که بين فرزندان داراي والدين مطلقه متقاضي طلاق در عملکرد تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد.
Yaghubi, Nasr & Shahmohammadi Chomachaei & Rafie 54.