Abstract:
این مقاله، در ابتدا نحوه تدوین مدلهای نمایندگی برای غلبه بر مسائل انگیزشی حاصل از مشکلات گزینش نادرست و خطر اخلاقی را تشریح نموده و دلایل اینکه چرا مدلهای تئوری نمایندگی به سختی حل میشوند را بحث میکند. سپس نتایج تئوری نمایندگی را در قالب مدلی ریاضی برای تدوین قرارداد استخدامی نماینده (مدیر) بیان میدارد و خصوصیات معیارهای سنجش عملکرد که برای ارزیابی عملکرد نماینده در قرارداد مشخص شده را توصیف میکند. این خصوصیات شامل آگاهیبخشی، قابلیت کنترل، سنخیت و به موقع بودن است. انتخاب مناسب معیارهای سنجش عملکرد مبتنی بر حسابداری و یا مبتنی بر بازار در برانگیختن رفتار نماینده و کاهش تضاد منافع بین صاحبکار و نماینده تاثیرگذار است. معیار(های) سنجش عملکرد گنجانده شده در قرارداد حقوق و طرح پاداش نماینده ممکن است شرایطی را به وجود آورد که در نتیجهی آن مدیریت سود اتفاق بیفتد.
Machine summary:
تئوري نمايندگي، توضيحي در مورد علت استفاده از اغلب روشهاي مهم حسابداري مديريت را فراهم ساخته است؛ به عنوان نمونه، مشخص مينمايد كه چرا بايد عملكرد مديران را در سازمان يا بخشهاي زير مجموعه آن، مورد ارزيابي قرار داد؟ فايده بودجه بندي و كنترل چيست؟ چگونه ميتوان به انطباق اهداف در سازمان دسترسي پيدا نمود؟ چه معيارهايي براي كنترل و ارزيابي عمليات بايد به كار برد و اصولاً چرا كنترل در سازمانها لازم است؟ و چرا انواع كنترلها در سازمانهای گوناگون متفاوت است؟ در مجموع تئوري نمايندگي، تأثير ايجاد سيستمهاي اطلاعات و دادههاي حسابداري بهينه در ارزيابي عمليات مديران را مشخص مینماید و از جمعآوري اطلاعات اضافي در خصوص اقدامات و تلاش مدير و گنجانيدن آن در قراردادهاي استخدامي حمايت ميكند.
این ماكزيممسازي در نظریه نمایندگی به دو دلیل زیر محدود میشود [10]: 1) محدوديت " مطلوبيت مورد پذيرش نماينده " 2) محدوديتهاي " سازگاري (قابليت انطباق) انگيزهي نماينده " مطلوبيت صاحبکار، به عنوان منافع خالص به وجود آمده توسط شركت تعريف ميشود؛ به عنوان مثال محصول نهایی شرکت (سود) (x) منهاي پاداش نماينده (s).
شمول محدوديتهاي سازگاري- انگيزشي، به ما اجازه ميدهد كه مسئلهي نمايندگي را ظاهراً اينگونه تدوين كنيم كه صاحبکار هر دوي شكل قرارداد و رفتارهاي مدير را در نظر بگیرد، اما در عمل، صاحبکار براي انتخاب تركيبيِ (قرارداد، رفتارها) به قابلیت انطباق انگیزه نماینده محدود ميشود.
ب) نمودار عدم مطلوبیت تلاش برای نماینده [1] (رجوع شود به تصوير صفحه) اولين چيزي كه يك مدل نمايندگي بايد داشته باشد، مورد توجه قرار گرفتن مشكل نمايندگي موجود در آن است.
Keyword: Agency Theory, Management Accounting, incentive contracts, performance measures, bonus