Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی برنامههای آموزشی مدیران دانشگاهی برمبنای رویکرد شایستگی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش آمیخته بهره گرفته شد. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز از تحلیل اسناد، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. جمعیت موردمطالعه را کلیه مدیران دانشگاه فردوسی مشهد در سطوح عالی، میانی و اجرایی تشکیل دادند. رویکرد موردنظر در طراحی الگوی شایستگی، اقتباسی- طراحی است. با این توضیح که با نظر به شواهد نظری و پژوهشی فراوان و تجربیات معتبر در این زمینه، فهرستی از شایستگیهای مورد انتظار مدیران در محیطهای دانشگاهی و غیردانشگاهی شناسایی و استخراج شد. علاوه براین، ضمن مصاحبه با خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی، اسناد مرتبط با جایگاه مدیران در دانشگاه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده از تحلیل منابع اطلاعاتی مختلف حاکی از شناسایی 71 شایستگی در پنج دسته شایستگیهای سازمانی، ادراکی، تغییر و نوآوری، فردی و میان فردی است. این مجموعه شامل 22 شایستگی سازمانی، 12 شایستگی میان فردی، 6 شایستگی تغییر و نوآوری، 7 شایستگی ادراکی، و 24 شایستگی فردی است. همچنین، یافتهها نشان داد شایستگیهای مدیران دانشگاه فردوسی مشهد برحسب تناسب آن با نوع مسئولیت و سطح مدیریتی متفاوت است. لذا، شایستگیها برحسب این دو ویژگی در بین پاسخگویان به پرسشنامه شایستگیها رتبهبندی شدند. بهطورکلی، نتایج حاکی از اختصاص بالاترین رتبه به شایستگیهای سازمانی، میان فردی، سپس ادراکی و تغییر و نوآوری است. در ادامه، برمبنای مدل شایستگی پیشنهادی، 34 عنوان برنامه آموزشی مفهومسازی شد و مخاطبان آن برمبنای نتایج رتبهبندی شایستگیها مشخص شدند. سرانجام با رجوع به تعریف و شاخصهای رفتاری مرتبط با هر یک از شایستگیها، مشخصات برنامه آموزشی موردنظر بر اساس چهارچوب عناصر طراحی برنامه آموزشی تدوین گردید.
Machine summary:
1- C- leung 2- University of California 3- Kennedy 4- Cochran 5- Black & et al شايستگيهاي شايستگيهاي ميان شايستگيهاي شايستگيهاي تغيير شايستگيهاي فردي سازماني فردي ادراکي و نوآوري تصميم گيري و حل فناوري اطلاعات و اعتماد به نفس کار تيمي تفکر انتقادي مسئله ارتباطات تفکر سيستمي و برنامه ريزي عملياتي امانت داري ارتباط موثر رهبري تغيير جامع نگري تفکر استراتژيک تکريم انسان در سازماندهي و هماهنگي انتقادپذيري (فرمول بندي مديريت اطلاعات سازمان استراتژي) مديريت مالي و بودجه قدرت مذاکره و انعطاف پذيري تفکر تحليلي مديريت بحران ريزي متقاعدسازي نظارت و ارزيابي برنامه قدرت تحمل ابهام مربي گري اعتماد به نفس کارآفريني توسعه فردي (يادگيري اعتماد آفريني و حفظ مديريت پروژه امانت داري مديريت زمان مداوم ) جو کاري مناسب کنترل هزينه ثبات قدم و پشتکار مديريت تعارض انتقاد پذيري بينش و چشم انداز ريسک پذيري توسعه ديگران سازماني اعتبار دانشگاهي سعه صدر حقوق شهروندي بهبود سيستم ها و نظارت و پايش صداقت فرايندها عملکرد تشريک دانش و مديريت جلسات اداري قاطعيت اطلاعات سازگاري (انطباق نظم و انضباط کاري قضاوت منطقي پذيري) مکاتبات اداري الگو/اسوه بودن پاسخگويي (قانوني) وجدان کاري برنامه ريزي آموزشي هوش هيجاني همکاري بين و ژرف نگري فراسازماني تخصيص منابع رفتار منصفانه مستندسازي تجربيات استقلال مديريتي و سازماني ديپلماسي علم و فناوري حسن خلق کيفيت ارائه خدمات تعهد سازماني تنظيم استاندارهاي شنونده خوب بودن تعالي مسئوليت اجتماعي اعتماد به ديگران جسارت توانايي نه گفتن در مواقع ضروري شکل ١: فهرست نهايي شايستگيهاي محوري و مؤلفه هاي مرتبط با آن براي مديران دانشگاهي منبع : (يافته هاي نگارندگان ) ٢- روش تحقيق در اين پژوهش به منظور طراحي برنامه آموزشي مديران دانشگاه فردوسي مشهد بـر مبنـاي رويکـرد شايستگي از روش پژوهش آميخته ١ بهره گرفته شد.