Abstract:
هدف مقاله حاضر ارائه مدل جامع مدیریت آموزش جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملی ایران است. این پژوهش از نوع طرحهای تحقیق آمیخته است و در آن پژوهش کیفی از نوع تحلیل پدیدارشناسانه و کمی از نوع همبستگی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه پژوهش متکشل از دو گروه است. بخش اول؛ خبرگان صنعت چاپ و نشر هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا مرز اشباع نظری 45 نفر از خبرگان صنعت چاپ و نشر به عنوان نمونه نهایی، در این پژوهش مشارکت داشتند. همجنین در بخش دوم کلیه کارکنان شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران جامعه پژوهش را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران و نیز نمونهگیری تصادفی 150 نفر از کارکنان این شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها در مرحله اول با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گرفته است و همچنین ابزار جمعآوری دادهها در بخش دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از رویکرد کلایزی و برای تحلیل دادههای حاصله از اجرای بخش کمی پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل و تفسیر دادهها با اجرای فرضیههای ساختاری در مدل، نشان میدهد که نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، ارائه و اجرای آموزش، ارزیابی نتیجه آموزش و دستاوردهای آن و نظارت، پنج عامل مستقل موثر بر وضعیت "سیستم مدیریت آموزش" در صنعت چاپ و نشر بانک ملی ایران هستند. همچنین مدل معادلات ساختاری پیشنهادی از برازندگی خوبی برخوردار است. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که مدل جامع مدیریت آموزش، جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملّی ایران که در این مقاله طراحی و از لحاظ نظری و تجربی مورد تایید قرار گرفت، کاملا آماده استقرار در این شرکت میباشد.
Machine summary:
تحليل و تفسير داده ها با اجراي فرضيه هاي ساختاري در مدل ، نشان ميدهد که نيازسنجي آموزشي، برنامه ريزي آموزشي، ارائه و اجراي آموزش ، ارزيابي نتيجه آموزش و دستاوردهاي آن و نظارت ، پنج عامل مستقل موثر بر وضعيت "سيستم مديريت آموزش " در صنعت چاپ و نشر بانک ملي ايران هستند.
در نهايت نتايج پژوهش نشان داد که مدل جامع مديريت آموزش ، جهت ارتقاء بهره وري مديران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملي ايران که در اين مقاله طراحي و از لحاظ نظري و تجربي مورد تأييد قرار گرفت ، کاملا آماده استقرار در اين شرکت ميباشد.
البته تربيت نيروي انساني حرفه اي با هدف بهبود بازگشت سرمايه در صنعت و تجـارت ، بـدون اسـتقرار يک سيستم آموزشي کارآمد و مؤثر امکان پذير نيسـت ، در ايـن خصـوص هـر چنـد سيسـتم مـديريت کيفيت با رويکرد ايزو ١٠٠١٥ که با تمرکز بر توسعه منابع انساني در سازمان ها مستقر ميشود و فرايند آموزشي را بهبود ميبخشد و در تلاش است تا آموزش اثربخش تر را در سازمان بنا به ضـرورت غيرقابـل انکار استفاده از روش هاي مدرن مديريتي فراهم آورد (ذاکريان و همکاران ، عسـگري و مـداحي، ٢٠١٣).
پرسش اول پژوهش : وضعيت موجود مديريت آموزش در صنعت چاپ و نشر ايران از لحاظ پديدارشناسي چگونه است ؟ داده هاي لازم جهت تحليل اين پرسش از طريق مصاحبه به دست آمد، لذا توصيف کلـي و مختصـر فرايند مصاحبه ضروري به نظر ميرسد.