Abstract:
پژوهش حاضر به شناسایی نیازهای زبان تخصصی دانشجویان رشتۀ طراحی فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز می پردازد. جامعه پژوهش شامل سه گروه اساتید تخصصی (دو نفر)، فارغ التحصیلان (چهار نفر) و دانشجویان کارشناسی (47 نفر) می باشد. اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و پرسشنامه گردآوری گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که زبان انگلیسی در تحصیل و شغل آیندۀ دانشجویان دارای اهمیت زیادی بوده و دانشجویان برای برقراری ارتباط با بازارهای جهانی فرش و همچنین متخصصین این رشته، نیاز به تقویت مهارت گفتاری خود دارند. در حالیکه هر چهار مهارت یادگیری زبان انگلیسی در موفقیت تحصیلی آنها مهم ارزیابی گردیده، مهارت های خواندن و گفتاری به عنوان مهمترین مهارت ها و دو مهارت گفتاری و نوشتاری به عنوان ضعیف ترین مهارت ها معرفی گردیدند. اکثر دانشجویان معتقد بودند که ساعت و تعداد واحد اختصاص یافته به این ماده درسی کافی نمی باشد. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در تهیه محتوای درسی زبان تخصصی این گروه از دانشجویان سهم شایانی داشته باشد.
The present study aimed to identify ESP needs of the carpet students in Tabriz Islamic Art University. The participants of the study included 2 subject specific teachers, 4 graduates and 47 students of the faculty of carpet of the university. The data was collected through semi-structured interviews and a questionnaire. The results of the research show that English is important in the education and future career of students, and students need to strengthen their speaking skills in order to communicate with the global carpet markets as well as specialists in the field. While all the four skills of learning English were important in their academic achievement, reading and speaking were introduced as the most important skills and two skills of speaking and writing were considered as the weakest skills. Most of the students believed that the hours and number of units assigned to this subject were not sufficient. The results of this research can contribute to the preparation of ESP course content of this group of students.
Machine summary:
بررسی نیازهای آموزشی زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان رشتة طراحی فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز * لیلا دوبختی استادیار زبانشناسی کاربردی ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران ** محمد ظهرابی استادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/١٢/٢٨، تاریخ تصویب : ٩٧/٠٦/٢١، تاریخ چاپ: مهر ١٣٩٧) چکیده نیازسنجی به عنوان یکی از ویژگی های شاخص دورههای زبان تخصصی ، فرایندی است که به منظور تعیین پیش نیازهای برنامه ریزی درسی و اولویت ها صورت می گیرد.
هدف از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با دانش آموختگـان، دریافـت اطلاعات دربارة نگرش آنان به زبان انگلیسی ، نیازهای یادگیری دانـشجویان کارشناسـی ، سـطح زبان انگلیسی دانشجویان در مقطع کارشناسی ، زمینه هایی از زبان که در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در آن احـساس مـشکل مـی کردنـد، اهمیـت مهـارتهـای چهارگانـة زبـان و زیـر مهارتهای مربوط به آنان و همچنین نظر آنان دربارة ساعات و مدت زمان ارائة زبان تخصصی بود.
استفاده دانشجویان از منابع انگلیسی و ترغیب استادان مربوطه به آن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج حاصل ، از نظر بیشتر دانشجویان شرکت کننده در تحقیق ، زبـان انگلیـسی در تحصیل و شغل آیندة آنها دارای اهمیت است .
در رابطه با مهارت خواندن، خواندن سایت ها و مجلات انگلیسی زبان و خواندن کتاب هـای تخصصی از نظر دانشجویان از اهمیت مشابهی برخـوردار بـوده و حـدود ٦٠% از دانـشجویان آنها را به عنوان مهمترین نیاز خود در این زمینه عنوان کردند.
The role of needs analysis in English for specific purposes.
An Analysis of the English Language Needs of Medical Students and General Practitioners: A Case Study of Guilan University of Medical Sciences.