Abstract:
در شرایط عدم اطمینان، درباره وضعیت آتی شرکت ها و بازار سرمایه ابهام وجود دارد. در این شرایط ورود علائم اطلاعاتی مانند اعلام سود می تواند عدم اطمینان را کاهش داده و به تجدید نظر در باورهای پیشین سرمایه گذاران منجر شود. با این حال، علائم اطلاعاتی دقیق تر تاثیر قوی تری بر واکنش سرمایه گذاران دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی واکنش سرمایه گذاران نسبت به اعلام سود شرکت ها با در نظر گرفتن شرایط عدم اطمینان بازار و عدم اطمینان اطلاعات شرکت ها می باشد. بدین منظور نمونه ای شامل 162 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1384 تا 1394 انتخاب گردید.فرضیه ها با استفاده از داده های ترکیبی و روش رگرسیون بررسی و آزمون شدند. نتایج نشان می دهد زمانی که در شرایط وجود عدم اطمینان بالا در بازار، واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود شرکت ها بیشتر است. ولی زمانی که عدم اطمینان بالایی در اطلاعات شرکت ها وجود دارد این واکنش کاهش می یابد. بررسی همزمان عدم اطمینان بازار و عدم اطمینان اطلاعات بر واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود نیز نشان می دهد اگرچه زمانی که عدم اطمینان بالایی در اطلاعات شرکت ها وجود دارد، واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود کاهش می یابد ولی برخلاف انتظار، ضریب سود غیرمنتظره در شرایط عدم اطمینان بالای بازار کمتر از ضریب مربوطه در شرایط عدم اطمینان پایین بازار است.
Machine summary:
اهمیت پژوهش حاضر در این است که بهطور همزمان تأثیر عدم اطمینان در سطح شرکت و بازار را بر واکنش سرمایهگذاران به اخبار سود بررسی میکند؛ همچنین در پژوهش حاضر از معیاری جدید برای اندازهگیری عدم اطمینان اطلاعات شرکتها استفاده شده که در بخش روش پژوهش توضیحات آن ارائه شده است.
حال برای بررسی اینکه آیا بین HML در چارک اول (عدم اطمینان اندک اطلاعات شرکت) و چهارم (عدم اطمینان زیاد اطلاعات شرکت) ازنظر آماری تفاوت معنیداری وجود دارد، تفاوت بین HML در چارک اول و چهارم محاسبه میشود (چارک چهارم منهای چارک اول میشود، Q1 –Q4)؛ سپس برای بررسی معناداری آن از آزمون F والد استفاده شده است؛ همچنین با توجه به اینکه طبق فرضیة اول این انتظار وجود دارد که در شرایط عدم اطمینان ریاد بازار، واکنش سرمایهگذاران به اعلام سود بیشتر باشد، در فرضیة سوم نیز انتظار بر این است که ضریب β1 بزرگتر از β2 باشد و درنتیجه مقدار HML مثبت باشد.
نگاره 4: نتایج حاصل از برآورد رابطه (2) (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق فرضیة دوم این انتظار وجود دارد که در شرایط عدم اطمینان زیاد اطلاعات، واکنش سرمایهگذاران به اعلام سود کمتر باشد؛ بهعبارتدیگر β 2 >β 1 است.
Accounting quality, information risk and the term structure of implied volatility around earnings announcements.
Journal of Accounting & Economics, 18(1), 45-65.
Information uncertainty and the post-earnings-announcement drift.
Information, uncertainty, and behavioral effects: Evidence from abnormal returns around real estate investment trust earnings announcements.
Is Information uncertainty positively or negatively associated with post-earnings announcement drift?
Post-earnings announcement drift and market participants’ information processing Biases.