Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضرشناسایی تجربه زیسته دانشآموزان کنکوری شهرستان سر پل ذهاب بهمنظور بررسی نقش عوامل حمایت روانی اجتماعی بر انطباقپذیری آنها در شرایط بحران زلزله بود. روش: پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوا در سال 1397 در شهر سر پل ذهاب انجام شد. نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف صورت گرفت و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، با 11 دانشآموز کنکوری شهر سر پل ذهاب تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی جمعآوری شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها در 5 طبقه اصلی «حمایت خانوادگی، حمایت از طریق خود، حمایت مشاوران، حمایت اجتماعی و حمایت معنوی» و با زیر طبقات متعلق به هر طبقه بیان شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان کنکوری که زلزله را تجربه کردهاند، بعد از مدتی دوری از درس خواندن حمایت خانوادگی، حمایت از طریق خود، حمایت مشاوران، حمایت اجتماعی و حمایت معنوی را دریافت کردهاند. درنتیجه، با تامین حمایت روانی اجتماعی توانستند بازگشت دوباره به درس خواندن داشته باشند.
Machine summary:
بنابراین با وجود بلاخیز بودن کشور ما و احتمال وقوع دوباره بحرانهایی هم چون زلزله در آینده و اهمیت در پرداختن به مسئله عوامل مؤثر حمایت روانی اجتماعی قشرهای مختلف همچون قشر دانشآموزان در بحران زلزله، امید است باوجود نبود پژوهشهای کافی در رابطه با این مسئله، توجه بیشتری به این مسئله بشود.
درنتیجه پژوهش حاضر به دنبال این است که بداند نقش عوامل مؤثر حمایت روانی اجتماعی بر انطباقپذیری دانشآموزان کنکوری در بحران زلزله چیست؟ روش این مطالعه از نوع کیفی بود که با روش تحلیل محتو در فروردینماه 1397 در شهر سر Cecilia, Z & Belgrave, F Sandra,R.
طبقه اصلی و زیر طبقات درونمایه نقش عوامل مؤثر حمایت روانی اجتماعی بر انطباقپذیری دانشآموزان کنکوری در بحران زلزله (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس گفتههای شرکتکنندگان، مهمترین عوامل تأثیرگذار در بازگشت دوباره به درس بعد از زلزله، حمایت خانواده، حمایت از طریق خود، حمایت مشاوران، حمایت اجتماعی و حمایت معنوی بود.
بحث و نتیجهگیری مطالعه حاضر حاصل یک پژوهش کیفی در مورد نقش عوامل مؤثر حمایت روانی اجتماعی بر انطباقپذیری دانشآموزان کنکوری شهر سر پل ذهاب در بحران زلزله بود.
یکی دیگر از عوامل مهم حمایت روانی اجتماعی بر انطباقپذیری دانشآموزان کنکوری در شرایط زلزله حمایت از طریق خود شامل انطباقپذیری با وضعیت بعد از زلزله، تلاش برای رسیدن به هدف و داشتن روحیه سخت رویی بود.
این موارد نشان از نقش بسیار پررنگ خود فرد در بازیابی مجدد و انطباق با وضعیت بحران در زلزله است که بهعنوان یکی از عوامل کمکی مهم در ایجاد انطباقپذیری دانشآموزان کنکوری بهمنظور شروع مجدد بعد از مدتی دوری از درس خواندن بعد از زلزله بود.