Abstract:
نوشتار حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، قرآن¬شناسی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در سه حوزه مطرح کرده که عبارتند از: معرفی قرآن از حیث ماهیت و چیستی (شناخت برون متنی)؛ معرفی جایگاه قرآن از حیث مصدریت برای پالایش احادیث؛ و تلاش¬های ایشان در حوزة فهم آیات (شناخت درون متنی)، که مورد اخیر خود در سه بخش بیان مصداق، بیان معنا، و استناد به آیه به صورت تضمین و تلمیح قابل بحث است.
Machine summary:
حوزههای معرفتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نسبت به قرآن زهره اخوان مقدم* 1 نوشتار حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، قرآنشناسی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در سه حوزه مطرح کرده که عبارتند از: معرفی قرآن از حیث ماهیت و چیستی (شناخت برون متنی)؛ معرفی جایگاه قرآن از حیث مصدریت برای پالایش احادیث؛ و تلاشهای ایشان در حوزة فهم آیات (شناخت درون متنی)، که مورد اخیر خود در سه بخش بیان مصداق، بیان معنا، و استناد به آیه به صورت تضمین و تلمیح قابل بحث است.
(رحمانی همدانی، پیشین، ص 286) هر آنچه در شدت اتصال اهل بیت: به قرآن و فراوانی علم آنان به کتاب خدا ذکر شود، درباره حضرت فاطمه سلام الله علیها هم صادق است، زیرا که ایشان نیز فردی از اهل بیت، بلکه محور آنان است.
نمونة اول: حضرت زهرا سلام الله علیها درباره والدین، بطنی از بطون قرآن را روشن ساخته، میفرماید: دو پدر دینی خود، یعنی محمد6 و علی7 را خشنود ساز، حتی اگر پدر و مادر نسبی تو ناراضی شوند، ولی پدر و مادر نسبی خود را با خشم دو پدر دینی راضی مساز؛ زیرا محمد و علی8، ایشان را با اعطای جزئی از هزاران ثواب خود راضی خواهند ساخت.
حضرت فاطمه سلام الله علیها گاه مفهوم آیه را با بیان مصداق روشن ساخته و به زیبایی و وضوح کامل، وقایع پس از رسول خدا را با آیات، تطبیق داده و مصداقیابی میفرماید.