Abstract:
این پژوهش با هدف بازآزمـایی ویژگـی هـای روانسـنجی سـیاهه فرسودگی مسلش - زمینه یابی دانـش آمـوزان (SS -MBI ) در دانش آموزان ایرانی انجام شد. بدین منظـور، در قالـب یـک طـرح مطالعات توصیفی و آزمـون سـازی ، از میـان دانـش آمـوزان دوره متوســطه دوم ایــران ، نمونــه ای ٨٥٤ نفــری بــه روش خوشــه ای تصــادفی انتخــاب و بــه ســوالات SS -MBI ، پرسشــنامه اهمالکاری تحصیلی تاکمن و معدل پاسـخ دادنـد. نتـایج تحلیـل عامل تاییدی نشـان داد کـه الگـوی سـه عـاملی بـرازش نسـبتا ضعیفی با داده ها دارد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشـان داد کـه الگوی دو بعدی نسبت به الگـوی سـه بعـدی بـرازش بهتـری بـا داده هــا دارد. ضــرایب همبســتگی پیرســون منفــی بــین ابعــاد فرســودگی و معــدل ، و ضــرایب همبســتگی مثبــت بــین ابعــاد فرسودگی با اهمالکـاری تحصـیلی از روایـی ملاکـی همزمـان ، و ضرایب آلفای کرونباخ و بازآزمـایی دو هفتـه ای از پایـایی خـوب SS -MBI حمایت کرد. نتایج این پژوهش علی رغم به چـالش کشیدن کفایت سـاختاری SS -MBI در سـنجش فرسـودگی دانش آموزان متوسطه دوم ایرانی ، به طـور کلـی از کفایـت نسـبی ویژگی های روان سنجی SS -MBI و روایی بین فرهنگی ایـن ابزار حمایت کرد. سایر مضامین نیز مورد بحث قرار گرفت .
Machine summary:
Martinez, Pinto, Salanova, " Bakker 4.
García-Izquierdo, Ríos-Risquez, Carrillo-García, " Sabuco-Tebar 7.
Maslach Burnout Inventory-Student Survey همکاران ، ٢٠٠٢) با اعمال تغییراتی در کلمات سیاهه فرسودگی مسلش - زمینه یابی کلی (شامل مواردی همچون جایگزین کردن مطالعه ، دانشگاه یا کلاس بـه جـای کـار) ارائـه شـد.
Oldenburg Burnout Inventory وارداکو و کاننتاس ١، ٢٠٠٣) که به منظور رفع محدودیت های سیاهه فرسودگی شغلی - زمینه یابی کلی (GS -MBI ؛ شوفلی و همکاران ، ١٩٩٦) طراحی شد نیز علـی رغـم شـواهدی از پایـایی و روایی همزمان ، در بازآزمایی های تاییدی نتوانسته روایی ساختاری محکمی را نشان دهد (ریس و همکاران ، ٢٠١٥).
Worley, Vassar, Wheeler, " Barnes 5.
Kristensen, Borritz, Villadsen, " Christensen 6.
تبیین اساسی تری که میتوان برای تفاوت بین یافتـه هـای ایـن پـژوهش بـا یافتـه شـوفلی و همکاران (٢٠٠٢) ارائه کرد میتواند این باشد کـه شـاید ماهیـت واقعـی فرسـودگی (حـداقل در دانش آموزان ایرانی ) تک بعدی باشد.
هر چند این مطالعه چون به صورت آزمایشی و طولی نبوده ، به خودی خود نمیتواند تأییـدگر استنباط های علی باشد، اما وقتی نتـایج ایـن مطالعـه را در کنـار پیشـینه (مسـلش و همکـاران ، ٢٠٠١؛ ٢٠٠٨) قرار میدهیم میتوانیم یافته پژوهش را اینگونه تبیین کنیم که دانش آموزانی کـه فرسودگی تحصیلی را برای مدتی نسبتا طولانی تجربه کنند، نسبت بـه انجـام وظـایف و تکـالیف درسی خود میل به تعلل ورزی و اهمالکاری پیدا میکنند به طوری که دایم مسئولیت های خود را به زمان دیگری به تاخیر میاندازند و بیشتر آن ها را در حال انجام تکالیف در دقیقه نود مشـاهده خواهیم کرد.