Abstract:
به طور کلی هدف از مجازات در حقوق کیفری ارعاب مجرم،سزا دادن،اصلاح،ناتوان سازی وی،عدالت ترمیمی و رضایت مجنی علیه می باشد.در این پژوهش با استناد به آیات قرآن کریم،روایات و احادیث اثبات نمودیم که هدف اسلام از کیفر مجرمین،چیزی جز اهداف فوق الذکر نمی باشد،با این تفاوت که اهداف اسلام از مجازات عامتر و وسیع تر از اهداف حقوق عرفی است.اسلام علاوه بر اهداف دنیوی که منطبق با اهداف حقوق عرفی یا کیفری نوین می باشد،اهداف دیگر بعنوان اهداف اخروی نیز دارد که همان سعادت بشر در آخرت است.لذا باتوجه به اینکه خداوند در کلام خود مصلحت جامعه و مردم را درنظر دارد،در احکام وی نیز منفعت و مصلحت دنیوی و اخروی مردم مورد توجه قرار گرفته است. پس اگر زمانی در مجازاتی منفعتی وجود داشت ، ولی در زمان و مکان خاص آن منفعت به زیان تبدیل شود و اجرای آن به مصلحت نباشد،دیگر نمی تواند مقصود پروردگار باشد و این در حالی است که واقعا اثبات شود مجازاتی،اهداف مورد نظر خداوند را از دست داده باشد.باتوجه به اینکه اهداف دنیوی از اجرای مجازات مجرمین از دیدگاه شرع و اسلام در اکثر موارد با اهداف عرفی و حقوق کیفری منطبق است،و در جهت سعادت دنیوی بشر به جز سعادت اخروی نیز می باشد،لذا تا زمانی آن مجازات قابل اجرا است که در آن منفعت وجود داشته باشد و اگر زمانی آن منفعت به مفسده تبدیل شود یا موجب وهن در دین اسلام گردد و اهداف فوق را در پی نداشته باشد،دیگر نمی تواند موردنظر خداوند باشد،در غیر این صورت با عدالت خداوند سازگاری ندارد.
Machine summary:
باتوجه به اینکه اهداف دنیوی از اجرای مجازات مجرمین از دیدگاه شرع و اسلام در اکثر موارد با اهداف عرفی و حقوق کیفری منطبق است،و در جهت سعادت دنیوی بشر به جز سعادت اخروی نیز می باشد،لذا تا زمانی آن مجازات قابل اجرا است که در آن منفعت وجود داشته باشد و اگر زمانی آن منفعت به مفسده تبدیل شود یا موجب وهن در دین اسلام گردد و اهداف فوق را در پی نداشته باشد،دیگر نمی تواند موردنظر خداوند باشد،در غیر این صورت با عدالت خداوند سازگاری ندارد.
همانطور که ملاحظه می شود خداوند در آیات متعددی به ناتوان سازی مجرم از ارتکاب مجدد جرم حکم داده است و ناتوان سازی که یکی از اهداف مجازات می باشد و در حقوق عرفی امروزه به آن توجه شده، قبلا خداوند این هدف را با وضع احکام در قرآن کریم مدنظر قرار داده است.
6-6- عدالت ترمیمی در اسلام یکی از اهداف نوین مجازات در حقوق کیفری، عدالت ترمیمی می باشد، که درواقع حضور و مشارکت بزهکار و بزه دیده و همچنین جامعه در چرخه مجازات مجرم می باشد و هدف ان نیز اصلاح مجرم و پیشگیری از جرم است و دین اسلام نیز با ایجاد نهادهایی چون توبه و صلح و سازش توجه خاصی به این هدف دارد.
همانطور که ملاحظه می شود ، خداوند در قتل عمد ، کیفر جهنم را برای قاتل در نظر گرفته است و این یکی از اهداف اخروی از مجازات می باشد؛ در صورتی که هدف دنیوی آن سزادهی، ارعاب و اهداف دیگری می باشد که قبلا ذکر شده است.