Abstract:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﺻﺪد طراحی الگوی جذب جوانان شهر یزد به آموزشهای فنی و حرفهای بر اساس نظریه مبنایی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و روش پژوهش، «نظریه مبنایی» انتخاب گردید؛ و از میان رویکردهای موجود، رویکرد نظاممند استراوس و کربین برگزیده شد. گروه هدف شامل اساتید و مربیان حوزهی آموزش فنی و حرفهای بودند. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از روش «نمونهگیری نظری» انجام شد. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبهها تا تعداد 12 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. روش تحلیل دادهها به شکل «کدگذاری» و «مقولهبندی» انجام شد و دادهها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها، ازروش «سهسوسازی» استفاده گردید. نتایج ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد پدیده اصلی جایگاه آموزشهای فنی وحرفهای میباشد؛ همچنین موجبات علّی شامل: کیفیت ارائه آموزشهای فنی و حرفهای، و حمایت و پشتیبانی؛ راهبردها شامل: پذیرش و جذب؛ ویژگیهای زمینهای شامل: زمینههای سختافزاری- مالی، و زمینههای قانونی- انسانی؛ شرایط مداخلهگر محیطی شامل: شرایط اقتصادی، فناوری و سیاستگذاری و پیامدها شامل: پیامدهای فردی- سازمانی، و پیامدهای اجتماعی میباشد. نتایج نشان داد یافتههای کسب شده میتواند مطابق با ویژگیها و شرایط شهر یزد، پدیده جذب جوانان به آموزشهای فنی و حرفهای را در قالب یک الگوی جامع ترسیم کند.
The present study aimed to design a model for attracting young people in Yazd to technical and vocational education based on Grounded theory. The research approach, qualitative and research method, “Grounded theory” was selected; And from the existing approaches, the systematic approach of Strauss and Corbin was chosen. The target group included professors, staff and trainers in the field of technical and vocational education. Participants were selected using “theoretical sampling” method. The research tool was “semi-structured indepth interview”. Up to 12 interviews were conducted and theoretical saturation was obtained. The data analysis method was performed in the form of “coding” and “categorization” and the data were analyzed in three levels of open, axial and selective coding. The “triangulation” method was used to determine the validity of the data. The results of this study showed that the Core category was the status of technical and vocational training; also, the causal conditions include: the quality of providing technical and professional training, and support; Strategies include: acceptance and absorption; Contextual conditions include: hardware-financial contexts, and legal-human contexts; Intervening environmental conditions include: economic, technological and policy conditions, and consequences include: individual-organizational consequences, and social consequences. The results showed that according to the characteristics and conditions of the city of Yazd, the obtained findings can draw the phenomenon of attracting young people to technical and professional education in the form of a comprehensive model.
Machine summary:
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد پديده اصلي جايگاه آموزش هاي فني وحرفه اي ميباشد؛ همچنين موجبات علي شامل : کيفيت ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي، و حمايت و پشتيباني ؛ راهبردها شامل : پذيرش و جذب ؛ ويژگيهاي زمينه اي شامل : زمينه هاي سخت افزاري- مالي، و زمينه هاي قانوني - انساني ؛ شرايط مداخله گر محيطي شامل : شرايط اقتصادي ، فناوري و سياست گذاري و پيامدها شامل : پيامدهاي فردي - سازماني ، و پيامدهاي اجتماعي ميباشد.
Sarri, Valkanos, Panda & Panitsides 6.
نتايج پژوهش اختري ، بشيريان و عارف خاني (١٣٩٢) نشان داد که کليه فرضيه هاي روند اجراي آموزش در مراکز فني و حرفه اي ، وجود مربيان ماهر و کيفيت برنامه ها و استانداردهاي آموزشي ارائه شده در مراکز فني و حرفه اي برجذب حداکثري جوانان به مسابقات ملي مهارت در استان خراسان شمالي تاثير مثبت داشته است .
نتايج پژوهش شيرواني (١٣٨٨) نشان داد کيفيت و تنوع خدمات ، تخصص مربيان ، به روز بودن مهارت هاي آموزش از عمده عوامل مؤثر بر جذب جوانان ١٨ تا ٢٨ سال در مهارت هاي فني و حرفه اي است .
لذا تحقيق حاضر با کاربرد روش شناسي مناسب (نظريه ي داده بنياد) در پي پاسخ به اين سؤال است که مدل مناسب براي جذب جوانان به آموزش هاي فني و حرفه اي در جامعه ايران به طور عام و در شهر يزد به صورت خاص و متناسب با موقعيت و زمينه فرهنگي آن چيست ؟ روش شناسي تحقيق در پژوهش حاضر، از روش کيفي «نظريه مبنايي» استفاده شد.