Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر توسعة گردشگری روستایی بر ویژگیهای گوناگون فرهنگی ساکنان روستایی شهرستان جیرفت بود. برای تحلیل اطلاعات، از آماره تی و مدل تصمیمگیری چندمعیاره تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثرگذاری گردشگری روستایی بر شش مؤلفة سبک پوشاک، مصرف مواد غذایی، گسترش مصرفگرایی، ارتباطات خانوادگی، زبان و گویش بومی، و مشارکت و احساس امنیت در روستاهای هدف گردشگری شهرستان جیرفت در سطح اطمینان 95 معنیدار است؛ با این همه، بیشترین اثر فرهنگی گردشگری بر دو مؤلفة گسترش مصرفگرایی و سبک پوشاک روستاییان بود. همچنین، نتایج نشان داد که سه روستای شاخص گردشگری در این شهرستان شامل ساردوئیه، دلفارد و دومار بیش از سایر روستاها در معرض تهدیدهای فرهنگی ناشی از گردشگری روستایی قرار دارند. بنابراین، توسعة گردشگری نهتنها به تداوم فرهنگ محلی در روستاهای شهرستان جیرفت کمک نکرده، بلکه آن را با تهدیداتی نیز مواجه ساخته است.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد کـه اثرگـذاري گردشـگري روسـتايي بـر شش مؤلفة سبک پوشاک ، مصرف مواد غذايي ، گسترش مصرف گرايي ، ارتباطات خانوادگي ، زبـان و گويش بومي ، و مشارکت و احساس امنيت در روستاهاي هدف گردشـگري شهرسـتان جيرفـت در سطح اطمينان ٩٥ معنيدار است ؛ با اين همه ، بيشترين اثر فرهنگي گردشگري بر دو مؤلفـة گسـترش مصرف گرايي و سبک پوشاک روستاييان بود.
جدول ۵- آزمون t تک نمونه اي براي سنجش گسترش مصرف گرايي (رجوع شود به تصویر صفحه) ارتباطات خانوادگي نتايج بررسي وضعيت شاخص ارتباطات خانوادگي در روستاهاي هدف گردشـگري در شهرستان جيرفت نشان مي دهد که اثر گردشگري بر چهار متغير مورد بررسي به لحـاظ آماري معنيدار بوده است .
جدول ۶- آزمون t تک نمونه اي براي سنجش ارتباطات خانوادگي (رجوع شود به تصویر صفحه) زبان و گويش بومي نتايج بررسي اثرات گردشگري بر وضعيت شاخص زبان و گويش بومي در روسـتاهاي هدف گردشگري در شهرستان جيرفت نشان مي دهد که اثـر گردشـگري بـر متغيرهـاي مورد بررسي به لحاظ آماري معنيدار بوده است .
جدول ۷- آزمون t تک نمونه اي براي سنجش زبان و گويش بومي (رجوع شود به تصویر صفحه) مشارکت و احساس امنيت نتايج بررسي اثرات گردشگري بر متغيرهاي شـاخص مشـارکت و احسـاس امنيـت در روستاهاي هدف گردشگري در شهرستان جيرفت نشان مي دهد که اثـر گردشـگري بـر کليه متغيرها به لحاظ آماري و در سطح ۹۹ درصد اطمينان معنيدار بوده است .
Sociological analysis of cultural tourism attraction in Iran: a case study of foreign tourists of Isfahan.
Measurement of economic, socio cultural and environmental impacts of tourism development (case study: Meshkinshahr).