Abstract:
وجه نقد از عوامل مهم و حیاتی هر واحد اقتصادی است. عوامل متعددی بر میزان نگهداشت وجه نقد تاثیرگذار است که یکی از این عوامل، اعتماد اجتماعی است. در خصوص چگونگی تاثیر اعتماد اجتماعی بر سطح نگهداشت وجه نقد شرکتها، دو نظریه رقیب در ادبیات مالی و حسابداری مطرح شده است. از یکسو، نظریه ذخیره احتیاطی وجه نقد بیان میکند شرکتهایی با سطح اعتماد اجتماعی بالا، کمتر از سایر شرکتها اقدام به نگهداشت وجه نقد مینمایند. از سوی دیگر، بر اساس نظریه نمایندگی رابطه مثبت بین سطح اعتماد اجتماعی و میزان وجه نقد نگهداری شده شرکت پیشبینی میشود. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین سطح اعتماد اجتماعی با میزان نگهداشت وجه نقد شرکتها میپردازد. بدین منظور، برای سنجش میزان نگهداشت وجوه نقد شرکت از دو مدل اپلر و همکاران (1999) و اوزکان و اوزکان (۲۰۰۴) و همچنین برای اندازهگیری سطح اعتماد اجتماعی از پرسشنامه صفاری نیا و شریف (1389) استفاده گردید. پرسشنامه مذکور برای مدیران مالی 116 شرکت ارسال گردید که در نهایت، مدیران مالی 82 شرکت به پرسشنامهها پاسخ دادند و در تحلیلهای آماری لحاظ شدند. پس از اطمینان یافتن از برازش قابلقبول مدلهای اندازه گیری و ساختاری پژوهش، مطابق با پیشبینی نظریه نمایندگی، نتایج نشان میدهد که اعتماد اجتماعی باعث افزایش سطح نگهداشت وجه نقد شرکت میگردد.
Cash is a vital and crucial element of any economic entities. Various factors can affect the level of cash holding, among which social rust is of paramount importance. Two competing theories have been discussed in the accounting and finance literature with respect to the effect of social trust on the level of corporate cash holding. On the one hand, Precautionary Savings Theory maintains that firms with high level of social trust are less likely to hold cash in comparison to other firms. On the other hand, agency theory predicts a positive association between the level of social trust and cash holdings. Therefore, the current study aims at investigating the relationship between the level of social trust and corporate cash holdings using structural equation modeling approach. To this end, the models developed by Opler et al. (1999) and Ozkan and Ozkan (2004) were employed to calculate the level of cash holding. In addition, Saffarinia and Sharifi’s (2010) questionnaire was used to assess the level of social trust. The questionnaire was sent to the financial managers of 116 firms, among which 82 ones answered it back. Having ensured the goodness-of-fit of the research models, and according to the predictions made by the agency theory, the results reveal that social trust contributes to the rise of corporate cash holding level.
Machine summary:
بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی رابطه بین سطح اعتماد اجتماعی با میزان نگهداشت وجه نقد شرکتها میپردازد.
پس از اطمینان یافتن از برازش قابلقبول مدلهای اندازهگیری و ساختاری پژوهش، مطابق با پیشبینی نظریه نمایندگی، نتایج نشان میدهد که اعتماد اجتماعی باعث افزایش سطح نگهداشت وجه نقد شرکت میگردد.
لذا، در این پژوهش سعی بر آن است که رابطه بین اعتماد اجتماعی مدیران و میزان نگهداشت وجه نقد شرکتها از منظر دو نظریه، انگیزه احتیاطی و نمایندگی مورد بررسی قرار گیرد.
از آنجا که میزان پایین مشارکت، باعث افزایش صرف ریسک سهام و هزینههای تامین مالی شرکت میشود (براو و همکاران16، 2002؛ 812)؛ لذا در شرکتهایی با سطح اعتماد اجتماعی پایینتر، تأمین مالی خارجی پرهزینه بوده و از اینرو شرکتها ترجیح میدهند از طریق نگهداشت وجه نقد، به منابع داخلی خود اتکا نمایند.
4-6- نتایج آزمون فرضیه پـژوهش پس از بررسی برازش مدلهای اندازهگیری و مدل ساختاری و داشتن برازش مناسب مدل کلی و با توجه به شکلهای (2) و (3) به بررسی نتایج آزمـون فرضیه پـژوهش پرداختـه میشود که نتایج آن در نگاره (9) ارائه شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نگاره فوق ملاحظه میشود ضریب مسیر بین اعتماد اجتماعی و نگهداشت وجهنقد شرکت، مثبت (527/0) و سطح معناداری آن (000/0) کمتر از 5 درصد بوده که حاکی از وجود رابطه مثبت معنادار بین اعتماد اجتماعی و نگهداشت وجهنقد شرکت میباشد.
از این رو، پژوهش حاضر رابطه بین اعتماد اجتماعی با سطح نگهداشت وجه نقد شرکت را بررسی نموده است.