Abstract:
پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش زنان جوان شهر اردبیل بود که براساس معادله کوکران 384 نفر به روش تصادفی نظاممند انتخاب شدند و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، دادههای پژوهش گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. براساس نتایج پژوهش تاثیر 4 متغیر؛ تصور از خود، تعلق به هویت جهانی، ارزشهای اجتماعی و ترویج مدگرایی بر هویت بصری زنان معنیدار بود. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در بین این 4 متغیر، تصور از خود با ضریب رگرسیونی 456/ 0 دارای بالاترین ضریب رگرسیونی و متغیر ترویج مد و مدگرایی با ضریب 082/ 0 دارای ضعیفترین ضریب رگرسیونی بر روی متغیر هویت بصری زنان شهر اردبیل بود. همچنین ضریب همبستگی چندگانه برابر 731/ 0=R و ضریب تعیین برابر 535/ 0=2R و ضریب تبیین خالص برابر 531/ 0= 2R بهدست آمده است، یعنی مجموع این متغیرها به میزان 53 درصد میزان هویت بصری زنان مورد مطالعه را تبیین میکنند و 57درصد از واریانس هویت بصری آنها را متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش تبیین کرد p<0.05
Machine summary:
نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در بین این 4 متغیر، تصور از خود با ضریب رگرسیونی 456/0 دارای بالاترین ضریب رگرسیونی و متغیر ترویج مد و مدگرایی با ضریب 082/0 دارای ضعیفترین ضریب رگرسیونی بر روی متغیر هویت بصری زنان شهر اردبیل بود.
Sociology, Islamic Azad University Isfahan (Dehaghan), Iran Abstract The objective of this study was to determine the factors relevant to visualization of the women's identity in Ardabil.
Based on the results, the effects of the four variables of self-image, belonging to the universal identity, social values and promotion of fashion were significant on the women's visual identity.
بنابراین با توجه به نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی و پایگاه اقتصادی افراد در گرایش به رفتارهای نمایشی و بصری، این پژوهش در پی شناخت عوامل مرتبط با گرایش زنان به رفتارهای نمادسازی و بصری و نقش آنها در شکلدهی هویت فرد در جامعه است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه با فرضیۀ اول، یافتههای پژوهش نشان داد که تصور از خود زنان شهر اردبیل به میزان 20 درصد هویت بصری آنها را پیشبینی میکند، نتایج این فرضیه همسو با نظر گافمن، روزنبرگر است.
نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای مهم به ترتیب تعلق به هویت جهانی و تصور از خود، ارزشهای زنان در جامعه، ترویج مد و مدگرایی در شکل رگرسیونی باقی ماندند که ضریب همبستگی چندگانۀ آنها با هویت بصری برابر 71/0=و ضریب تعیین برابر 51/0= و ضریب تبیین خالص برابر 50/0= بهدست آمده است، یعنی مجموع متغیرها به میزان 50 درصد هویت بصری زنان مورد مطالعه را تبیین میکنند و 50درصد از واریانس هویت بصری آنها با متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش قابل تبیین است.