Abstract:
پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر تحول مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم انجام گرفته است. به این منظور 36 کودک اتیسم زیر 5 سال بهصورت تصادفی انتخاب و به گروه آزمایشی و کنترل اختصاص داده شدند. ابتدا آزمون سنجش رشد نیوشا (1387) در حیطههای رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی، بر روی کودکان اتیسم هر دو گروه (پیشآزمون) اجرا و پس از ارائه برنامه مداخله در 15 جلسه 90 دقیقهای در طی 6 ماه، مجددا آزمون نیوشا بر روی گروه آزمایشی، اجرا و با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس بین جنس و گروه در اثربخشی مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر میزان رشد شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم اثر تعاملی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر مهارتهای شناختی (0001/ 0>p) و اجتماعی (0001/ 0>P) معنیدار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم زیر 5 سال تاثیر مثبت دارد.
Machine summary:
بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم زیر 5 سال تأثیر مثبت دارد.
واژههای کلیدی: مداخلة بهنگام خانوادهمحور، مهارتهای شناختی - اجتماعی، کودکان اتیسم The Effect of Early Family-Centered Psychological and Educational Interventions on the Cognition and Social Skills Development of Children with Autism Disorder Hassan Khoshakhlagh.
Academic member, Islamic Azad University of Naeen, Iran Abstract The purpose of this study was to examine the impact of family-based psychological and educational early interventions on the development of cognition and social skills of children with autism disorder.
نتایج تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر مداخله بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر تحول مهارتهای شناختی کودکان اتیسم در جدول 5 نشان داده شده است.
یافتهها نشان داد که مداخلههای بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای شناختی کودکان اتیسم زیر پنج سال تأثیر مثبت دارد.
نتایج همچنین نشان داد مداخلههای بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان اتیسم زیر پنج سال تأثیر مثبت دارد.
Parent involvement in deaf children's education programs as a predictor of child's language, early reading, and social-emotional development.
(2014) The Effect of Early Family-Centered Psychological and Educational Interventions on the Cognition and Social Skills Development in Children with Hearing Loss.
(2014) The Effect of Early Family-Centered Psychological and Educational Interventions on the Expressive and Receptive Language Skills Development in Children with Hearing Loss International Journal of Psychology and Behavioral Research.