Abstract:
هدف پژوهش، مدل یابی پیشبینی استعداد ریاضی بر اساس متغیرهای خلاقیت و تیپ شخصیتی در دانشآموزان تیزهوش دوره ابتدایی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش پایة 6 ابتدایی شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 282 دانشآموز (دختر = 148، پسر = 134) که دارای بهره هوشی 130 به بالاتر بودند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم (2003)، آزمون خلاقیت (تورنس،1372)، آزمون شخصیت کودکان (مورفی - میسگیر، 2011) و مقیاس محقق ساخته سنجش استعداد ریاضی (فرم معلم) بود. نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد برازش دادهها به مدل برقرار است و متغیرهای خلاقیت و تیپ شخصیتی 38درصد از واریانس متغیر استعداد ریاضی را پیشبینی میکنند و اثر هر دو متغیر خلاقیت و تیپ شخصیتی بر متغیر استعداد ریاضی دارای تأثیر معنادار (P < 0/05). درنتیجه از طریق این دو متغیر بهطور مستقیم و در حد متوسط به بالا میتوان استعداد ریاضی را پیشبینی کرد.
Machine summary:
واژههای کلیدی: دانشآموزان تیزهوش، دورة ابتدایی، استعداد ریاضی، تیپ شخصیتی، خلاقیت Prediction of creativity and personality types on the basis of mathematicstalentand personality types in primary school gifted students Mansoureh Bahramipour PhD student Psychology , Faculty of psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
Ph. D Associate Professor of Faculty of psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
Abstract The aim of this study wasto predict mathematics talent on the basis of creativity and personality types in primary school gifted students.
The research tools wereWechsler Intelligence Scale for Children, fourth edition (2003), Torrance Tests of Creative Thinking (1372), Personality TpesIndex (Murphy – Meiesger, 2011),and the researcher-developed MathematicsTalent Evaluation Scale (Teacher Form).
Keywords: gifted students, mathematics talent, creativity, personality types,primary school.
مقدمه نظریههای جدید تیزهوشی برای تعریف کردن آن که شامل هوش و خلاقیت و همچنین توانائیهای نظیر ویژگیهای رهبری، توانایی روانی - حرکتی، بصری، هنرهای نمایشی و موسیقی و حوزههای پیشرفت تحصیلی و غیرتحصیلی میشود، رویکرد چندبعدی را انتخاب میکنند (هلر1، 2013) اگرچه هوش گستردهترین معیار استفاده شده برای شناسایی تیزهوشی در نظر گرفته میشود این بدین معنا نیست که تنها هوش شایستة توجه از سوی پژوهشگران و آموزگاران است (بسجس دی باک و رویتر2، 2011؛ پفیفر3، 2015).
(2013) Teaching Students who are Gifted & Talented: A handbook for Teachers.
&, Almeida, L (2016) Multidimensional Assessment of Giftedness: Criterion Validity of Battery of Intelligence and Creativity Measures in Predicting Arts and Academic Talentsanales de psicología32(3), 628-637.
(2016) Research On and Activities For Mathematically Gifted Students, ICME-13 Topical Surveys, DOI 10.