Abstract:
هدف این پژوهش، اعتباریابی کانون ارزیابی ارتقایی مدیران در شرکت گاز اصفهان بود. برای دستیابی به این هدف متناسب با کانون ارزیابی طراحی شده شرکت گاز اصفهان (خشوعی، عریضی و نوری، 1393)، تعداد 8 نفر از مدیران میانی شرکت گاز اصفهان بهعنوان شرکتکننده و تعداد 13 نفر کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی بهعنوان کارشناس و ارزیاب به روش نمونهگیری هدفمند از نوع همگون انتخاب شدند. سپس کارشناسان پرسشنامه اثربخشی دوره آموزشی، پرسشنامه اثربخشی تمرین شبیهسازی، ارزیابها پرسشنامه اثربخشی تمرین شبیهسازی و مقیاس امتیازدهی رفتاری و مدیران پرسشنامة اثربخشی تمرین شبیهسازی و پرسشنامه ابعاد مدیریتی (خشوعی، 1391) را تکمیل نمودند. به این ترتیب از طریق نظرخواهی از کارشناسان و مدیران، استاندارد بودن کانون، از طریق نظرخواهی از کارشناسان و ارزیابها اعتبار صوری کانون و از طریق نظرخواهی از مدیران، اعتبار محتوای کانون تایید گردید. ارتباط نمرههای تمرین با پرسشنامه ابعاد مدیریتی و تحلیل چند صفت- چند روش نیز به ترتیب تاییدکننده اعتبار همزمان و اعتبار سازه کانون بود. بر اساس پایایی بین ارزیابها پایایی درونارزیابها، پایایی بین ابعاد یکسان در تمرینهای مختلف و پایایی مقیاس امتیازدهی رفتاری نیز نتایج حاکی از پایایی مطلوب کانون بود.
Machine summary:
In order to achieve the goal, according to assessment center designed Isfahan Gas company (khoshouei, Oreyzi and Nouri, 2014) eight mid-level managers of companyas participant and thirteen experts with masters’ degree at industrial and organizational psychology as expert and assessor selected purposefully (homogeneous sampling).
بر اساس تحقیقات انجام شده طراحی تمرینهای خانگی بهجای استفاده از تمرینهای پیشساخته، انجام تحلیل شایستگی، وظیفه، سازمان و استخراج شایستگیها و محتوای تمرینها بر اساس این تحلیلها (تورنتن و راپ، 2006)، استفاده از روانشناس بهعنوان ارزیاب (لیوینز، 2002)، استفاده از روش آموزشی چارچوب مرجع (FOR)14 (روشی برای حذف معیارهای فردی و دستیابی به یک چارچوب مرجع مشترک) در آموزش ارزیابها (اسچلیچر و همکاران، 2002)، استفاده از مقیاس امتیازدهی مبتنی بر رفتار (BARS)15 (کراس16 و تورنتن، 2009) و کاهش تعداد ابعاد مورد سنجش برای هر ارزیاب (بوهر و وهلر، 2006) باعث افزایش اعتبار کانون ارزیابی میشود.
این کانون پس از بررسی شایستگیهای مدیریتی (خشوعی، عریضی و نـوری، 2013)، تحلیل شـرکت گـاز و تعیین الگوی شایستگی شرکت (خشوعی، عریضی، نوری و جهانبازی، 1392) حاوی 9 بعد یا شایستگی مرتبط با شغل (حل مشکل، برنامهریزی، آگاهی بینفردی، انعطافپذیری، نتیجهمحوری، مربیگری، ارتباط شفاهی، ارتباط نوشتاری و ارتباط شنیداری) و 6 تمرین شبیهسازی مرتبط با شغل (مطالعه موردی، ارائه شفاهی، بحث گروهی، کشف حقیقت، کازیه و تعاملی)، 8 شرکتکننده (مدیران میانی شرکت گاز) و 9 ارزیاب (کارشناسان ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی) بود که در آن شایستگیهای شرکتکنندگان توسط ارزیابها بهوسیله تمرین مورد ارزیابی و برای هر شرکتکننده امتیاز هر بعد در هر تمرین شبیهسازی، امتیاز کلی بعد، امتیاز هر تمرین و امتیاز کلی عملکرد تعیین میگردید (خشوعی، عریضی و نوری، 1393).