Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شاغل به تحصیل 1395-1394 شهرستان ارومیه بود؛ که از میان آنان 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976)، نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا، ریان، کوچمن و دسی (2000)، حمایت از خودمختاری معلم بلک و دسی (2000) و گرایشهای علیتی خودمختار روز، مارکلند و پارفیت (2001) استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر، تجزیهوتحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد که حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر نیازهای روانشناختی اساسی تأثیر مثبت و معنادار دارند (01/0p<). نیازهای روانشناسی اساسی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<). حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<) و درنهایت اینکه نیازهای روانشناسی اساسی در رابطه بین حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان نقش واسطهای دارند.
Machine summary:
چکیدههدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم با نقشواسطهای نیازهای روانشناختی اساسی در قالب یک مدل علی بود.
خودمختاری، گرایشهای علیتی خودمختار، نیازهای روانشناختی اساسی، ازخودبیگانگی تحصیلی، دانشآموزان دوره متوسطه دوم The effect of teacher autonomy support and causality orientations of autonomy on educational alienation of second grade high school students with mediating role basic psychological needs Javad Keyhan.
Abstract The main objective of this study was to investigate the effect of teacher autonomy support, causality orientations of autonomy, basic psychological needs and the high school educational alienation in the form of a causal model.
Data were gathered throughstandard questionnaires of; Educational alienation (Dillon and Grout, 1976), Basic psychological needs (La Guardia and Couchman, 2000), Teacher autonomy support (Black and Deci, 2000), and Orientation causal of autonomous (Rose, Markland and Parfitt, 2001).
Finally, the basic psychological need the effect between teacher autonomy support and autonomous causal tendenciesplay a mediating role with alienation from school students.
Keywords: autonomy, causality orientations of autonomy, basic psychological needs, educational alienation, second grade high school students مقدمه یکی از معضلات جامعه معاصر که اذهان متفکرین بسیاری را بهتدریج به سمت خود جلب میکند مسئله بیگانگی دانشآموزان با تحصیل و مدرسه است.
بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر مدلیابی ساختاری رابطه حمایت از خودمختاری معلم و گرایشهای علیتی خودمختار با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشآموزان با در نظر گفتن نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی است.