Abstract:
هدف این پژوهش، تعیین نقش پیشبینیکنندگی طرحوارههای هیجانی و دشواری در نظمجویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری متشکل از همة دانشجویان دانشگاه کوثر بود. نمونه شامل 325 دانشجوی دختر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامة رفتارهای پرخطر (برنر و همکاران، 1995)، طرحوارههای هیجانی (لیهی، 2002)و دشواری در نظم جویی هیجانی (گراتز و روئمر، 2004) بود.برای تجزیهوتحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است.نتایج نشان داد که از میان مؤلفههای طرحوارههای هیجانی، خودآگاهی (0001/0p=)، توافق (013/0p=) و پذیرش احساسات (075/p=) توانایی پیشبینی منفی و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤) و قابل درک بودن (001/0p=)، نشخوار ذهنی (018/0p=)، شرم و گناه (029/0p=) و سرزنش (0001/0p=) توانایی پیشبینی مثبت و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤). همچنین از میان مؤلفههای نظم جویی هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند (001/0p=)، دشواری در کنترل تکانه (017/0p=)، فقدان آگاهی هیجانی (001/0p=)، دسترس محدود به راهبردهای تنظیم هیجان (032/0p=) و عدم وضوح هیجانی (001/0p=) توانایی پیشبینی مثبت و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤). بر اساس یافتهها ناتوانی در ادراک هیجانها و نیز عدم مدیریت صحیح آنها موجب بروز تنیدگی و مشکلات هیجانی شده و زمینه را برای بروز رفتارهای پرخطر فراهم میکند.
Machine summary:
همچنین از میان مؤلفههای نظم جویی هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند (001/0p=)، دشواری در کنترل تکانه (017/0p=)، فقدان آگاهی هیجانی (001/0p=)، دسترس محدود به راهبردهای تنظیم هیجان (032/0p=) و عدم وضوح هیجانی (001/0p=) توانایی پیشبینی مثبت و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤).
واژههای کلیدی: طرحوارههای هیجانی، دشواری در نظم جویی هیجان، رفتارهای پرخطر، دانشجویان دختر The predictive roles of emotional schemas and difficulties in emotion regulation in high-risk behaviors among female university students Arezou Asghari Ph. D.
Abstract The aim of this study was to investigate the predictive role of emotional schemas and difficulties in emotion regulation in high-risk behaviors among university students.
Research tools were the Young’s Risk Behavior Scale (YRBS; Brener et al, 1995), Emotional Schemas Scale (LESS; Leahy, 2002) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS; Gratz & Roemer, 2004).
Keywords: emotional schemas, difficulties in emotion regulation, high-risk behaviors, female university students مقدمه امروزه رفتارهای پرخطر در دانشجویان بهصورت یک مسئله جهانی مورد توجه قرار گرفته است و این رفتارها که شامل عادتهای ناسالم، اختلالات خوردن، رانندگی خطرناک و تصادفات، مصرف تنباکو، الکل و مواد دیگر و خشونت علیه خود و دیگران است، از شیوع بالایی برخوردار است (مارتینز و همکاران1، 2012؛ وارلا-ماتو، کنسلا، آیان، مارتین و مولینا2، 2013؛ فاریا، گندولفی و مورا3، 2014).
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش بررسی نقش پیشبینی کنندگی طرحوارههای هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر بود.
Emotion regulation enhancement of cognitive behavior therapy for college student problem drinkers: A pilot randomized controlled trial.