Abstract:
هدف این مقاله استخراج آرای تربیتی و تبیین وجوه اشتراک و افتراق سه متفکر مسیحی:آگوستین
قدیس، روسو و تولستوی بر پایه ی رساله های اعتراف میباشد. هر سه نویسنده با نگارش خودنوشت و
اعتراف نامه دیدگاه ها و مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی و همچنین انسان شناختی خویش را به
رشتهی تحریر در آورده اند که با تطابق و تحلیل این متون به جوانب تربیتی و تعلیمی تهفته در آرای آنان
پرداخته شده است. روش دستیابی به این هدف اسنادی، با هدف مقایسه و تطبیق بوده و گردآوری
اطلاعات نیز از طریق نشانه شناسی متن انجام گرفته است. از جمله یافته های تحقیق عبارت است: سنت
اگوستین و تولستوی به دلیل تاثیر مبانی مذهبی مسیحی(کاتولیک- ارتدوکس) بیشتر آرای تربیتی خویش
را در پرتو نگاه الهیاتی- عرفانی بسط و گسترش داده اند و نوع تعلیم آنها مبتنی بر نظامی سخت گیرانه
مبتنی بر مراقبت و انضباط بر ذهن و تن برای مهار و تزکیه نفس و جاری شدن نور الهی است. از این رو
تربیت برای آنان نوعی راه سعادت و حقیقت شناسی نفس برای جهان پس از مرگ و دوری از شر مادی
می باشد. اما روسو با تکیه بر فطرت پاک و نقش طبیعت در تربیت، نگاه مستقلی به تعلیم و تربیت دارد، از
این رو در اعترافات خود توجه ویژه ای به دوران کودکی و تعلیم روان و جسم کودک و نیز طرق رفتار و
آگاه سازی او نه برای جهان پسین بلکه به نیت بهبود در زیست مادی و خاکی دارد
Machine summary:
اما روسو با تکيه بر فطرت پاک و نقش طبيعت در تربيت ، نگاه مستقلي به تعليم و تربيت دارد، از اين رو در اعترافات خود توجه ويژه اي به دوران کودکي و تعليم روان و جسم کودک و نيز طرق رفتار و آگاه سازي او نه براي جهان پسين بلکه به نيت بهبود در زيست مادي و خاکي دارد.
به طور کلي پرسش اصلي در اين پژوهش اين است که اعترافات اگوستين ، روسو و تولستوي داراي چه مباني و اصول تربيتي مشترک تاثير اعترافات بر تعليم و تربيت با تکيه بر آثار فلسفي سنت آگوستين ، ژان ژاک روسو و تولستوي / ٨٥ و مختلفي است و هر کدام از نويسندگان در خود نوشت خويش چگونه مباني هستي شناختي و معرفتي و انساني که ماحصل زندگي و آراي آن ها بوده است را در سنت مسيحي توسعه بخشيده اند.
تاثير اعترافات بر تعليم و تربيت با تکيه بر آثار فلسفي سنت آگوستين ، ژان ژاک روسو و تولستوي / ٨٧ عليرضا محمود نيا (١٣٧٦) در رساله ي دکتري خود به نام "تحليل و ارزيابي تطبيقي انديشه هاي فلسقي و تربيتي روسو و جان ديوي و اگوستين " هدف از رساله را تبيين -مقايسه و تحليل جنبه هاي اساسي و بنيادي نگرش اين سه انديشمندبا استفاده از اثار به جا مانده از انان و نتيجه گيري به منظور معرفي اهداف مناسب ، اصول دقيق ، روش هاي قابل اجرا، برنامه ريزي صحيح در تعليم و تربيت و همچنين تعيين اولويت ها و مسائل اساسي و تصحيح نگرش ها نسبت به علوم تربيتي باشد.