Abstract:
هدف پژوهش: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه روان شناختی و ابعاد عواطف با درگیری تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان سلماس انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان سلماس مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 بود که از این جامعه آماری 342 نفر به روش نمونه
چندمرحله ای و برمبنای فرمول کوکران با درصد خطای 0/05 از تعداد 3178 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری
داده ها از پرسشنامه ی درگیری تحصیلی، پرسشنامه ی سرمایه های روانشناختی و مقیاس ابعاد عواطف استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون درSPSS 18 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین سرمایه های روانشناختی و ابعاد عواطف با درگیری تحصیلی دانش آموزانوجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خودکارامدی، امیدواری، خوشبینی، تاب آوری و عاطفه ی مثبت توانستند به ترتیب 0/20، 0/17، 0/43، و 0/24 - در صد از درگیری تحصیلی دانش آموزان را پیشبینی کند. نتیجه گیری: طبق یافته های به دست آمده میتوان گفت که سرمایه های روان شناختی و ابعاد عواطف، پیشبینی- کننده های مهمی برای درگیری تحصیلی دانش آموزان هستند. بنابراین باید با آموزش های مناسب، سرمایه های روان شناختی و ابعاد عواطف را بهبود بخشید تا منجر به افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان گردد
Machine summary:
self-efficacy 56 براي خود و نيز ايفاي اقدامات لازم (٢٠١٢ ,Schwarzer)؛ ٢) تاب آوري ١: عبارت است از : نوعي حالت قابل توسعه در فرد که بر اساس آن قادر است در روياروي با ناکاميها، مصيبت ها و تعارض هاي زندگي و حتي رويدادهاي مثبت ، پيشرفت ها و مسئوليت بيشتر، به تلاش افزون تر ادامه دهد و براي دستيابي به موفقيت بيشتر، از پاي ننشيند ( Ellis, Brown, Ramsay ٢٠١٥ ,Falk &)؛ ٣) خوش بيني ٢: سليگمن ويژگيهاي افراد خوش بين را در مواجه شدن با شکست ها و موفقيت هاي خود در چهار مورد بيان ميکند: بر اسنادهاي کلي تکيه ميکنند؛ اسنادشان پايدار است ؛ موفقيت هايشان را به تواناييهاي دروني خود نسبت ميدهند؛ در رويارويي با ناکاميها، شکست خود را به عوامل ويژه بيروني و غير پايدار نسبت ميدهند ( &Sen ٢٠١٥ ,Tumarkin)؛ ٤) اميدواري ٣: حالت انگيزشي مثبتي است که از احساس موفقيت آميز عامليت (انرژي معطوف به خود) و برنامه ريزي براي دستيابي به هدف ناشي شده است (٢٠١٣ ,Peng etal).
نتايج تجزيه و تحليل داده ها در فرضيه سوم پژوهش نشان دهنده آن بود که سرمايه هاي روانشناختي و ابعاد عواطف قادر به پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان سلماس ميباشند.