Abstract:
شخصیتپردازی بهعنوان یکی از عناصر اصلی روایت به نحوهی گزینش، چیدمان و ورود شخصیتها به داستان و همچنین، نقش شخصیتها در داستان میپردازد. پژوهش حاضر به بررسی شخصیتپردازی داستانهای مربوط به پیامبر اکرم(ص) و داستانهای سایر پیامبران در متن قرآن (براساس ترجمهی صفوی) پرداخته است. نتایج حاصله نشان میدهد که: 1) اگرچه در شخصیتپردازیهای قرآن از همهی شاخصها و روشهای الگوی ریمون-کنان استفاده شده است، نقطهی ضعف این دیدگاه یعنی، عدم توجه او به انگیزهی افراد در انجام یک کنش، در تحلیل شخصیتهای داستانهای قرآن است. 2) استفاده از شاخصهای غیرمستقیم از شاخص مستقیم بیشتر است. 3) در میان روشهای گوناگون توصیف غیرمستقیم بیان شخصیت، به ترتیب، کنش و گفتار بیشتر از سایر موارد استفاده واقع شده است. 4) ذکر کنشهای غیرعادتی از عادتی رایجتر است. 5) حدود یکسوم از شخصیتپردازی قرآن به معرفی خداوند و ویژگیهای او میپردازد. 6) اهمیت گفتار در شخصیتپردازی در داستانهای پیامبر اکرم(ص) نسبت به داستانهای سایر پیامبران کمتر میشود.
Machine summary:
مجیدی و دیگران (١٣٩١) پس از بررسی ساختاری روایت حضرت مریم دریافتند که شخصیت های این روایت که میتوان آن ها را بر اساس اهمیت و تأثیرگذاری در روند حوادث به سه گروه اصلی، فرعی و سیاهیلشکر تقسیم کرد، با توجه به میزان اثرگذاری در داستان حضور مییابند و کنش هایی را به انجام میرسانند که تعداد آن ها الگوی شخصیت پردازی داستان های پیامبران الهی در قرآن کریم ، بر مبنای دیدگاه ریمون ـ کنان ٣ ارتباط مستقیمی با این اثر دارد.
کنش بالنتیجه : خداوند در آیه ی ١٢ سوره ی مائده به بنیاسرائیل وعده میدهد که : «اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به پیامبران من ایمان بیاورید و آنان را بزرگ دارید و یاری کنید و به خدا وامی نیکو دهید قطعاً گناهانتان را از شما میزدایم و شما را به بوستان هایی با درختانی انبوه که از زیر آن ها الگوی شخصیت پردازی داستان های پیامبران الهی در قرآن کریم ، بر مبنای دیدگاه ریمون ـ کنان ١٣ جویها روان است درمیآورم ».
الگوی شخصیت پردازی داستان های پیامبران الهی در قرآن کریم ، بر مبنای دیدگاه ریمون ـ کنان ١٩ در آیه ی ٢٥١ بقره ضمن بیان این حقیقت که جالوت توسط حضرت داود کشته میشود، انگیزه ی این عمل را دفاع و دفع تجاوز او ذکر میکند و چنین میگوید: «پس به اذن خدا آنان را شکست دادند و داود جالوت را کشت و ...