Abstract:
امروزه یکی از عمدهترین مسائل عاطفی و دینی که حوزة گستردهای از تاملات انسان را در دوران ما به
خود مشغول داشته، مسئله وطن و وطنگرایی است. وطن و سرزمین از جمله مفاهیمی است که در
فرهنگهای مختلف و در بین همة مردم دنیا از جمله مسلمانان و دین اسلام مورد توجه بوده و از قداست و
جایگاه ویژهای برخوردار بوده است. دین اسلام علاوه بر طرح مسئلة حبوطن به معنای زادگاه و محل
زندگی، از وطن بزرگتری به نام وطن اسلامی سخن به میان میآورد که به موجب آن همة سرزمینهای
اسلامی را وطن مسلمانان میداند. آنچه در این پژوهش مورد نظر است بررسی مفهوم وطن و سرزمین در
اسلام میباشد که در نتیجة آن نشان داده میشود که در اسلام وطن و سرزمین از جایگاه ویژهای برخوردار
بوده و حب وطن و حب دین یکدیگر را تقویت میکنند
Machine summary:
٤-يافته هاي تحقيق ٤-١- وطن و سرزمين در قرآن کريم سرزمين به بخشي از کرة زمين گفته مي شود که داراي محدوده ، يعني مرز بوده (قلمرو سرزمين ) و به وسيلۀ بازيگري توانا به نام حکومت مديريت مي شود، لذا معني رايج سرزمين ، بخشي از فضاي اشغال شده به وسيله يک حکومت است ، هميشه سرزمين به معني فضاي اجتماعي محدود شده اي است که به وسيلۀ حکومت هاي گوناگون و به دليل پيامد استراتژي هاي سرزمين سازي اشغال و مورد استفاده واقع ميشود(٢٠٠٤٨٢٤,Johnston) اگرچه هرشخصي سعي مي کند که به دليل تمايلات غريزي که دارد حريم شخصي خود را حفظ کند(٢٠٠٤١١,Glassner) به هر حال در ارتباط با سرزمين داراي جنبه هاي سياسي و جغرافيايي و يکي از سه عنصر اساسي هر کشور بوده و حکومت بدون آن بي معنا و غير قابل تصور مي باشد (ميرحيدر و ديگران ، ١٣٨٥، صص ٢٦-١).
٥- نتيجه گيري مفهوم قلمرو ملي و مرزهاي جغرافيايي آن مبين گسترة جغرافيايي حاکميت و صلاحيت کشورهاست و يکي از موضوعات مشترک و مورد مطالعۀ جغرافياي سياسي، علوم سياسي و روابط بين الملل ، حقوق بين الملل و فقه سياسي است اين مفهوم يکي از ارکان پايدار تشکيل دهندة کشور و حفظ حدود و ثغور آن جزء اصول اوليۀ همۀ حکومت ها مي باشد اسلام معرفي شده توسط پيامبر اکرم (ص ) مجموعه اي از ارزش ها است که جامعۀ اسلامي را تحت پوشش خود قرار داده و با عنوان امت اسلامي آن را از غير امت جدا ميکند.