Abstract:
امروزه پژوهشگران اجتماعی، پژوهش خود را معمولاً از طریق روشهای کمّی یا کیفی به انجام میرسانند. روشهایی که در ظاهر از پارادایمهای متفاوت فلسفی ریشه گرفته است و اختلافی جدی با هم دارند؛ اما با وجود جدال بیامان طرفداران این روشها با یکدیگر، روشهای کمّی و کیفی در برخی نکات، نظیر سلسلهمراتبی بودن دانش با یکدیگر وفاق دارند. در این شرایط روششناسی تعاملات سازنده با رویکردی انتقادی، علیه نظام سلسلهمراتبی دانش میشورد و میکوشد تا تحقیق اجتماعی را با تحقق فردی و اجتماعی پیوند دهد. بهاینترتیب تغییر و تحول مثبت افراد، در کنار شناخت در دستور کار این روششناسی قرار میگیرد. برای رسیدن به این مهم، در روششناسی تعاملات سازنده، در کنار پژوهشگر، پژوهششونده نیز با وی در تعامل جدی بوده و نتیجه بهدستآمده را به کمیتهای مشورتی برای ارزیابی ارائه مینمایند. افزونبراین، در روششناسی تعاملات سازنده از تکنیکهای خاصی برای گردآوری و پردازش اطلاعات استفاده میشود که این نوشتار درصدد بازنمایی آنها میباشد
Machine summary:
واژگان کلیدی روششناسی تعاملات سازنده (ccm)، تیم پژوهش چندفرهنگی، کمیته مشورتی، گروه متمرکز ارتباطی، مشاهدات ارتباطی، پاتو مقدمه روششناسی در علوم اجتماعی موجهای متفاوتی را پشت سر نهاده است؛ در موج اول علتکاوی، عینیتگرایی و استفاده از روشهای کمّی به تقلید از علوم طبیعی، کانون توجه پژوهشگران قرار گرفت.
حتی میتوان تصور نمود که نتیجه چنین پژوهشهایی رسیدن به علامتهای سؤالی است که باید در گفتگوهایی دیگر و در شرایطی دیگر به آنها پردا > آشکار است که پیشفرضهای یادشده تمامی اجزا و مراحل یک پژوهش را متاثر میکند؛ بهگونهایکه روش گردآوری اطلاعات، پردازش و تفسیر این اطلاعات در روششناسی تعاملات سازنده بهگونهای برنامهریزی میشود تا به اصل تعاملی بودن فرایند پژوهش خللی وارد نشود (گومز و همکاران، 2011).
برایناساس، برخی از پژوهشگرانی که با این شیوه تحقیق میکنند چارچوبی را پیشنهاد نمودهاند که برپایه آن روششناسی تعاملات سازنده عملیاتی > مراحل انجام روش تعاملات سا > پژوهشگران در روش CCM ، باید پیش از هرچیز، ساختار تیم پژوهش خود را مشخص و سپس به گردآوری اطلاعات و پردازش آنها اقدام کنند.
برای مثال، اگر قرار است پژوهشی درباره نوجوانان بزهکار انجام شود، باید به دنبال بزهکارانی برای این تیم بود که به Gomes Gomes, Latorre, Sanchez & Flecha structure of the project اجتماعی و فرهنگی (منطقه سکونت، نوع قومیت و حتی سن و جنس) متفاوت باشند.
با استفاده از این روش میتوان طرح تحقیق، تکنیکهای گردآوری و پردازش اطلاعات را با تشکیل تیمهای پژوهش چندفرهنگی کارآمدتر نمود؛ ا Marti & Mertens participatory action research CooK & Kathari McNiff & Whitehead Gillis & Jackson همانند پیروان روش تعاملات سازنده در مبانی نظام سلسهمراتبی دانش تردید داشته باشیم.