Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای هویت و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان بر سلامت روانی دانشجویان انجام گرفت. طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری نیز تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که تعداد 250 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای هویت، پرسشنامه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان، مقیاس اضطراب، افسردگی و تنیدگی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همسبتگی پیرسون و تحلیل مسیر و با کمک نرمافزارهای 20Amos و 18SPSS انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد هویت اطلاعاتی به گونه منفی و هویت سردرگم- اجتنابی به گونه مثبت بر افسردگی و اضطراب دانشجویان تاثیر مستقیم دارد. همچنین، هویت اطلاعاتی به واسطه راهبرد تمرکز مجدد بر برنامهریزی و هویت سردرگم-اجتنابی بهواسطه راهبرد نشخوارگری بر اضطراب و افسردگی تاثیری معنادار دارند. همچنین، هویت اطلاعاتی بر راهبرد تمرکز مجدد بر برنامهریزی به گونه مثبت و هویت سردرگم- اجتنابی بر ملامت خویش و نشخوارگری به گونه منفی تاثیر مستقیم دارند. راهبردهای هیجانی تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد مثبت به طور منفی بر افسردگی و اضطراب تاثیری مستقیم دارند. افزونبراین، نشخوارگری و فاجعهسازی به طور مثبت بر افسردگی و اضطراب تاثیر میگذارند. راهبرد هیجانی ملامت دیگران نیز با اضطراب، رابطه علی مثبت نشان داد. نتیجه این مطالعه نشان داد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سبکهای هویت در بروز آسیب یا سلامت روانی و تجربه هیجانهای منفی نقش مهمی دارند. یافتههای این پژوهش میتواند در مشاوره با دانشجویان به کار گرفته شود و از بروز آسیبهای روانی در آنان پیشگیری گردد.
Machine summary:
طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری نیز تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که تعداد 250 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای هویت، پرسشنامه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان، مقیاس اضطراب، افسردگی و تنیدگی پاسخ دادند.
افراد دارای جهتگیری اطلاعاتی، آگاهانه به دنبال پردازش و ارزیابی اطلاعات مربوط به تعارضهای هویتی و شکل دادن هویت اند، نسبت به دیدگاه شان درباره خود و اعتبار آن تردید دارند و آن را زیر سوال میبرند، علاقمند به یادگیری مطالب جدید درباره خود هستند و در صورت رویارویی با اطلاعات و بازخوردهای ناهماهنگ، خواستار ارزیابی و اصلاح ساختار هویتی خود میباشند (برزونسکی، سیسیوچ، - Berzonsky - Kuk - identity developement -Marcia - Erikson - Dollinger - Nurmi - Wheeler, Adames, & Keating, - Aldao, Nolen-Hoeksema & Schweizer - Adams دوریز و سوئنس 1 ، 2011).
Segrin & Curran - Macek - Strayer - Vleioras & Bosma - Seaton & Beaumont 2010).
, Wisco & Lyubomirsky - Mennin - self-blame - rumination - other-blame - catastrophizing - positive reappraisal - acceptance - Refocus on Planning - Hopley & Nicki - Shead & Hodgins - Cassidy افراد با هویت اطلاعاتی بیشتر از راهبردهای پذیرش، ارزیابی مجدد مثبت و برنامهریزی بهره میگیرند.
از اینرو، هدف پژوهش حاضر، از یک سو پیشبینی تجربه هیجانهای منفی همچون اضطراب، افسردگی و تنیدگی از روی سبکهای هویت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان است و از طرف دیگر، تعیین ماهیت این پیشبینی در اثر مستقل و متقابل این دو متغیر میباشد.