Abstract:
مطالعه حاضر درصدد شناخت توصیفی و تبیینی میزان دینداری دانشجویان جوان و ارتباط آن با خصوصیات دموگرافیک آنهاست. بدین منظور جهت سنجش میزان دینداری افراد، از مدل شناخته شده گلاک و استارک استفاده شد. روش این پژوهش، کمی و از تکنیک پیمایش استفاده گردید. پس از طراحی پرسشنامه و سنجش اعتبار و روایی ابزار پژوهش، دادهها از جامعه آماری پژوهش جمعآوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری علوم اجتماعی(SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج توصیفی پژوهش نشان داد که دینداری دانشجویان در حد تقریباً «بالا» و در میان کل ابعاد، بعد اعتقادی دارای بالاترین میانگین بوده است. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل عاملی پژوهش، بعد تجربی دینداری دارای بیشترین اهمیت در تعیین میزان دینداری افراد بوده است. در مرحله بعد، به منظور بررسی روابط بین میزان دینداری دانشجویان و سایر متغیرهای مستقل از آزمونهای T استیودنت و آنالیز واریانس استفاده شد که نتایج نشان داد تفاوت معنیداری بین گروه های سنی، مرد و زن، خاستگاه سکونتی و مقطع تحصیلی از نظر میزان دینداری در بین دانشجویان وجود دارد. از منظر رشته تحصیلی نیز، به جز بُعد اعتقادی دینداری، تفاوت معنیداری بین رشتههای فنی-مهندسی و علوم اجتماعی از نظر میزان دینداری وجود ندارد.
Machine summary:
واژگان کلیدی: میزان دینداری، ابعاد دینداری، خصوصیات دموگرافیک، جوانان و دانشجویان استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران مقدمه نحوه حضور دین در زندگی افراد، موضوعی است که از دیرباز مورد توجه متکلمان، فلاسفه و جامعهشناسان بوده(مرجایی،24:1380) و در جامعه ایران نیز که همواره به عنوان جامعهای مذهبی شناخته شده، دین نقش مهمی در تحولات اجتماعی و سیاسی داشته است.
Rostosky Minkler Kahle George Stolz Armfield ادبیات نظری پژوهش «دین» از آغاز پیدایش جامعهشناسی برای اغلب نظریهپردازان، مهم بوده و بهعنوان یک عنصر مهم در حیات اجتماعی در آرای آنها جای داشته است؛ به عنوان مثال، سن سیمون معتقد بود که دین در صورت امروزی شده آن، برای حفظ حیات اجتماعی و معنی دادن به آن اساسی و ضروری است و در نظر پیروان او، دین سیمانی(عامل پیوند) برای جامعه است، زیرا اجتماعی بودن انسان را بیان می کند.
جدول 10: نتایج حاصل از آزمون فرضیه تفاوت میزان دینداری در بین دانشجویان علوم اجتماعی و فنی- مهندسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری بر اساس مباحث مطرح شده در بخش ادبیات پژوهش مشخص شد که دین و دینداری پدیدهای چندبعدی است و با عطف توجه به یک بعد و درنظر نگرفتن ابعاد دیگر، نمیتوان تصویر جامعی از میزان دینداری افراد بدست آورد.
D. , Assistant Professor in Sociology, Mazandaran University Received: 26 Apr 2014 Accepted: 24 May 2014 This research is to study the piety levels among the students of university of Tehran.