Abstract:
شفاعت واعتقاد به آن از جمله ضروریات آموزههای دین اسلام محسوب میشود. حصول شناخت کافی از این ضروری دین ومبانی حکمی و عقلی آن امکان برخورداری از این جریان رحمت الهی را فراهم میآورد. از دیدگاه حکمای اسلامی، شفاعت طبق قاعده امکان اشرف تبیین و در جهت تتمیم قابلیت قابل، مطرح شده است و از دیدگاه عرفای مسلمان از طریق انسان کامل در قوس نزول و صعود و همچنین اسماء حسنای الهی و ارتباط این اسماء با رحمت و غفران الهی و واسطهگری انسان کامل به عنوان مظهریت اسماء الهی در عالم ناسوت به وقوع میپیوندد. اعتقاد به خلیفة اللهی انسان کامل و اشرفیت و ولایت او بر سایر موجودات راه دستیابی به شفاعت را سهل و آسان مینماید. زیرا قلب انسان کامل آینه تجلیات ذاتی و اسمائی حق تعالی است که پس از تجلی بر آن وساطت او بر عالم، تجلی مینماید.
Intercession and having faith in it is one of the essential teachings in Islam. Obtaining enough knowledge about this essential principle of religion and its rational and theosophical principles provides the condition for taking benefit from this diving grace. From the point of view of Muslim theosophists, Intercession is suggested according to the principle of higher possibility and perfecting the capability of the recipient .From the point of view of Muslim theosophists Intercession is realized by the perfect man in the arc of descent and ascent ,by Gods Most Beautiful Names and the relation between these Names with divine grace and forgiveness and mediation of Perfect Man as a manifestation of divine Name in the sphere of humanity .Having faith in Perfect Mans role as the vicegerent of God on the earth and his superiority and guardianship over other creatures facilitates accession to intercession .This is on account of the fact that the Perfect Mans heart is the mirror of Gods Names and His essential self- manifestation which is going to manifest in the world by being manifested in him.
Machine summary:
(شیرازی، محمدبن ابراهیم، 1389: 49) همانطور که در قوس نزول فیوضات الهی از طریق مبادی عالیه به موجودات مادون میرسد، در قوس صعود و در امر هدایت و تقرب الی الله نیز باید واسطههایی باشند در رساندن غفران و رحمت الهی به مخلوقات و این به وسیله ممکن اشرف که همان انسان کامل است میسر میگردد.
منشأ بخشش و رحمت الهی است و این حاکی از سعه ولایت اوست و فقط حضرت خاتم متجلی جمیع مظاهر اسماء و صفات است، لذا واسطه در غفران گناهان از جانب خداوند و شفاعت بر عهده ایشان است.
از جهت ربوبیت حضرت ختمی مرتبت، از آن جهت که بر حسب باطن وجود، در اعلی مرتبهی از اعتدال واقع شده است، و حقیقت او همان اسم اعظم جامع جمیع اسمای الهی است؛ هر ذی حقی را به حق خود میرساند و هر موجودی را به حسب اقتضای عین ثابت او موجود مینماید؛ و هر موجودی را به کمالات لایقه خود میرساند.
از آن جایی که مظهر اتم و اکمل الهی در انسان کامل در سیر نزولی در حقیقت محمدیه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله میباشد و از طرفی یکی از نامهای خداوند شفیع است.
بنابراین میزان قرابت به انسان کامل که به واسطه شناخت او، میزان محبت به او ومراقبت در تبعیت واطاعت از او حاصل میگردد، ظرفیت قلوب را جهت بهرهمندی از این جریان رحمت الهی وسعت میبخشد وفرد زیرک باید مناسبتهای لازم را که موجب کسب فیض از جانب خداوند متعال به واسطه اولیاء الهی است تحصیل نماید.