Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی وضعیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی مرکز آموزشهای هوایی شهید خضرایی و تأثیر آن بر بهره وری آموزشی این مرکز صورت پذیرفته است. این تحقیق بر مبنای دستاوردهای تحقیق از نوع توسعه ای کاربردی بوده و بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی- موردی می باشد که با روش پیمایشی داده های لازم جمع آوری و با روش همبستگی تحلیل گردیدند. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرگان آموزشی نهاجا می باشند که با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند (قضاوتی) تعداد 50 نفر انتخاب گردیدند. داده های لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردیده و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی (تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق حاکی از ان است که فعالیت های شبانه روزی آموزشی (آموزش رزم مقدماتی، آموزشی دروس زبان و دروس عمومی و تخصصی) و نیز فعالیت های شبانه روزی پرورشی (فعالیتهای فرهنگی و ورزشی) بر بهره وری آموزشی تاثیر دارد. همچنین فعالیت های شبانه روزی آموزشی و فعالیت های شبانه روزی پرورشی اثر متقابلی بر روی همدیگر دارند.
Machine summary:
دادههای لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردیده و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی (تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق حاکی از ان است که فعالیتهای شبانه روزی آموزشی (آموزش رزم مقدماتی، آموزشی دروس زبان و دروس عمومی و تخصصی) و نیز فعالیتهای شبانه روزی پرورشی (فعالیتهای فرهنگی و فعالیتهای ورزشی) بر بهره وری آموزشی تأثیر دارد.
بر این اساس بهره وری آموزشی مرکز آموزشهای هوایی شهید خضرایی به عنوان متغیر وابسته تلقی گردیده که با شاخصهای نظم، انظباط، توان رزمی و جنگندگی، مهارت کاری، روحیه اطاعت پذیری و آمادگی جسمانی مورد اندازه گیری قرار گرفته است.
همچنین جهت بررسی وضعیت موجود متغیرهای تحقیق (بهره وری آموزشی، فعالیتهای آموزشی و فعالیتهای پرورشی) از نمودارهای رادار و آزمون میانگین و جهت بررسی میزان تأثیر فعالیتهای دوران شبانه روزی بر بهره وری اموزشی هنرمندان از تحلیل واریانس عاملی و از رگرسیون چند گانه برای کشف رابطه بین متغیرهای مربوط به فعالیتهای شبانه روزی به عنوان متغیرهای مستقل و نمره بهره وری به عنوان متغیر وابسته و همچنین تحلیل واریانس رگرسیون (آماره F)، برای تأیید خطی بودن مدل استفاده شده است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ۳) مدل نهایی تحقیق بر این اساس پیشنهادهای برخواسته از فرضیههای تحقیق در محورهای زیر ارائه میگردد: 1- افزایش بهره وری فعالیتهای آموزشی دروران شبانه روزی · مدت زمان آموزش و محتوای دورهای رزم مقدماتی، زبان انگلیسی و دروس عمومی و تخصصی متناسب با اهداف نیرو و نیاز یگانهای اجرایی توسط مدیریت تبای فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرایی مورد بازنگری قرار گرفته و بروز شوند ودر مرکز آموزش زبان انگلیسی نیز از نشریات بروز و مناسب استفاده گردد.