Abstract:
این پژوش با هدف بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی طراحی و تولید شدة مبتنی بر اصول طراحی چندرسانهای مایر و اصول زیبایی شناختی، بر یادگیری دروس ریاضی، علوم دانشآموزان ششم ابتدایی دبستان بشری تهران در سال تحصیلی 94-95 انجام پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری متشکل از کلیة دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی منطقة 2 شهر تهران است، و نمونه شامل 120 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه به دو گروه آزمایش، استفادهکننده از محتوای الکترونیکی طراحی شده همراه با روش سنتی (ترکیبی) و گروه گواه (روش متداول سنتی) تقسیم شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از یک آزمون محقق ساخته انجام شد و با برگزاری پیشآزمون و پسآزمون نمرات دانشآموزان مقایسه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل (برای مقایسة معدل نمرات دروس بین دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون)، تی زوجی (مقایسة معدل دروس در آزمونهای پیش آزمون و پسآزمون در هر گروه) و آزمون کوواریانس استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی شده براساس اصول طراحی چندرسانهای مایرو اصول زیبایی شناختی بر میزان یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش در کلیة مفاهیمدر درس علوم (ورزش و نیرو، انرژی، زمین پویا، سالم بمانیم و... .)و ریاضی (کسر و عدد مخلوط، مقایسه و ساده کردن کسر مرکب، جمع و تفریق کسر، تقسیم اعشاری و...) نسبت به خودشان و همچنین در مقایسه با گروه کنترل تاثیر مثبت داشته است.
Machine summary:
یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی شده براساس اصول طراحی چندرسانه ای مایرو اصول زیبایی شناختی بر میزان یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش در کلیه مفاهیم در درس علوم (ورزش و نیرو، انرژی ، زمین پویا، سالم بمانیم و...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Elliot رستگارپور و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی با هدف بررسی تاثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی انجام دادند، یافته ها حاکی از آن است که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس املا بااستفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنی داری قابل مشاهده است .
بحث و نتیجه گیری با توجه به پژوهش انجام شده و براساس یافته ها، هر یک از اهداف پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند و با سایر پژوهش های انجام شده در این زمینه مقایسه می گردد: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی طراحی شده مبتنی بر اصول طراحی چندرسانه ای مایر و اصول زیبایی شناختی در طراحی محتوای الکترونیکی بر یادگیری دروس ریاضی ، علوم دانش آموزان پایه ششم ابتدایی دبستان بشری تهران در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ انجام پذیرفته است .
نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی مبتنی بر اصول طراحی همراه با آموزش سنتی (ترکیبی ) در کل بر یادگیری دانش آموزان در دو درس علوم و ریاضی تاثیر مثبت داشته است .
این یافته با یافته عزیزی ، ضرابیان (١٣٩٥) تحت عنوان «بررسی تاثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ مبتنی بر اصول طراحی ) و روش تدریس (سنتی ) برای یادگیری مفاهیم تعلیمات اجتماعی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پایه نهم » هم خوانی دارد.