Abstract:
رجالشناسان متقدم معمولا در شمار کتابهای احمد بن محمد برقی از کتاب الرجال یاد میکنند. با اینهمه ابنندیم از نخستین کسانی است که این انتساب را به پدر احمد، محمد بن خالد برقی باز میگرداند و حتی کتاب دیگر احمد یعنی المحاسن را به پدر منسوب میکند. پس از وی معاصرانی چون آقابزرگ تهرانی این ادعا را به نوعی دیگر بازگو کردند. شوشتری با قرائنی چند، نهاییترین دیدگاه را مطرح کرد و الرجال برقی را به نواده احمد برقی منسوب دانست. دیدگاه شوشتری اکنون پذیرفته شده و متقن به نظر میرسد. با اینهمه خطای در برداشت از عبارت برقی در این دلایل وجود دارد؛ زیرا عبارت «کتاب سعد» به کتاب سعد بن سعد اشاره دارد و نه کتاب سعد بن عبدالله که شوشتری مدعی است. تصریح متقدمان، انصراف نام برقی به احمد برقی در کتابهای رجالی و نیز شهرت فراگیر احمد برقی از دلایلی است که نشان میدهد، کتاب الرجال به وی تعلق دارد.
Machine summary:
com دانشمندان قرار گرفتند؛ زيرا نجاشي و طوسي تني چند از عموها و عموزادگان احمد برقي را نام ميبرد که صاحب کتاب ، فقيه ، اديب و در نقل حديث موثق بودند (نک : نجاشي، ١٤٢٤، ص ٦١ و ٣٣٥؛ طوسي، ١٤٢٢، ص ٩٩).
علامه شوشتري مشهورترين ديدگاهي که هم اينک پذيرفته شده و بيشتر معاصران درباره نويسنده رجـال برقـي بـه آن قائـل هسـتند، تعلـق کتاب به احمد برقي پسر يا محمد برقي پدر نيست ؛ بلکه انتساب آن به پسر احمد برقي، عبدالله بن احمد، است کـه اسـتاد کلينـي بوده يا انتساب به نوه احمد برقي، احمد بن عبدالله ، که استاد صدوق بوده است .
تصريح متقدمان نخستين و مهم ترين دليل آنکه نجاشي و طوسي هر دو از ميان خاندان برقي، تنها به کتاب رجالي داشتن احمد برقـي اشـاره دارند (نجاشي، ١٤٢٤، ص ٧٦؛ طوسي، ١٤٢٢، ص ٢١).
نمونه هايي از اين دست در رجال نجاشي و طوسي فراوان است که نشان ميدهد رجاليان و گاه محدثان معمولا نام برقـي، به صورت مطلق ، را براي احمد بن محمد برقي به کار ميبردند و به احتمال قريب به يقين مراد از رجـال برقـي در عنـوان کتـاب صدوق هم همين نويسنده از خاندان برقي بوده است .
به صورت کلي احمد برقي در طرق و سنددهي به دهها کتاب در الرجال نجاشي و الفهرست طوسي حضـور دارد کـه گـاه به تنهايي از صاحب کتاب نقل ميکند و گاه با واسطه پدرش محمد بن خالد، سند ميدهد (براي نمونه نک : همـان ، ١٣٠، ٤٥٧، ٤٥٨و ٤٦١؛ طوسي، ١٤٢٢، ص ٥٦، ٩٩و ١٣٤).