Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای دارایی های تحولی و به میانجی گری بالندگی بود. به این منظور نمونه ای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاه های کرمانشاه به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و مقیاس های خرد آردلت، دارایی های تحولی و بالندگی روی آنان اجرا شد. داده ها با استفاده از الگوی معادله ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را ارائه نمود و در مجموع توانست به ترتیب 08/0، 14/0 و 23/0 از واریانس ابعاد شناختی، عاطفی و تأملی خرد را تبیین نماید. شاخصهای برازش مدل نشان از برازندگی مناسب مدل با داده ها داشتند (57/2=df/2χ، 05/0=RMSEA، 00/1=GFI، 00/1=CFI). اثر مستقیم دارایی های درونی بر هر سه بعد خرد تأیید و اثر غیرمستقیم آن نیز به وساطت بالندگی بر ابعاد شناختی و عاطفی معنی دار اما بر بعد تأملی غیرمعنی دار بود. اثر مستقیم دارایی های بیرونی نیز بر بعد تأملی تأیید اما بر ابعاد شناختی و عاطفی تأیید نشد و اثر غیرمستقیم آن بر ابعاد شناختی و عاطفی معنی دار و بر بعد تأملی غیرمعنی دار بود. در مجموع دارایی های درونی بیش از دارایی های بیرونی تبیین کننده خرد در دانشجویان بودند.
Machine summary:
بر اين اساس ، پژوهش حاضر، فرايند رشد خرد را در چارچوب روابط داراييهاي تحولي به عنوان سازه معرف طرح هاي ساختاري زمينه ساز تحول مثبت و بالندگي به عنوان فرايند حرکت به سوي آينده اميدوارکننده (لرنر و همکاران ، ٢٠٠٣) و خرد به عنوان پيامد نهايي تحول مثبت در قالب يک مدل علّي موردبررسي و مطالعه قرار ميدهد.
informal نوجواني، داراييهاي تحولي و بالندگي ميتوانند پيش بيني کننده خرد به مثابه يکي از مهم ترين پيامدهاي تحول مثبت باشند؟ اگر بالندگي به عنوان مرکز ثقل روابط متغيرهاي موجود در نظر گرفته شود، ميتوان مدلي را بر اين اساس تدوين کرد؟ و سرانجام اينکه در صورت تأييد روابط فوق ، کدام يک از داراييهاي تحولي دروني و بيروني با ميانجيگري بالندگي سهم بيشتري در تبيين خرد و ابعاد شناختي، عاطفي و تأملي آن دارند؟ روش روش پژوهش توصيفي- همبستگي ١ است .
Intellectual versus wisdom-related knowledge: The case for a different kind of learning in the later years of life.
Wisdom: Definition, assessment, and its relation to successful cognitive and emotional aging.
The paradoxical nature of personal wisdom and its relation to human development in the reflective, cognitive, and affective domains.
The Contribution of the Developmental Assets Framework to Positive Youth Development Theory and Practice.
The meaning of wisdom and its development throughout life.
Lerner (Eds.
Positive youth development: Thriving as a basis of personhood and civil society.
), A handbook of wisdom: Psychological perspectives (pp.
), A handbook of wisdom: Psychological perspectives (pp.