Abstract:
زمینه و هدف: اضطراب از شایع ترین اختلالات روانی است و در حالت شدید تداوم رفتاری فرد را بر هم زده و از پاسخ منطقی او جلوگیری میکند. شناخت تعیین کنندهها و پیشبینی کنندههای اضطراب در افراد میتواند به پیشگیری و کنترل آن کمک کند. بر این اساس این مطالعه با هدف بررسی رابطه خود کارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی با اضطراب در دانشجویان انجام شده است. روش بررسی پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان واحدهای دانشگاهی پیام نور بودند. نمونه پژوهش، 196 نفر ازدانشجویانی بودند که در سیستم آموزش از دور تعدادی از واحدهای پیام نور را بصورت الکترونیکی اخذ کردندو از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های هوش هیجانی، خود کارآمدی تحصیلی و اضطراب پاسخ دادند. داده ها به کمک آزمون های آماری تی، تحلیل واریانس، رگرسیون ساده و چندگانه تحلیل شد. یافته ها نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق و با توجه به اینکه ارتقاءهوش هیجانیو خود کارآمدی تحصیلی با کاهش اضطرابارتباط دارد و اضطراب خود یکی از دلایل اختلال سلامت روان و کاهش توان یادگیری در دانشجویان می شود لازم است زمینه های تقویت آنها مورد توجه قرار گیرد.
Machine summary:
و همچنين نتايج پژوهش نشان داد مؤلفه هاي خودآگاهي و مهارت اجتماعي از هوش هيجاني و مؤلفه هاي استعداد و بافت از خودکارآمدي تحصيلي به ترتيب بيشترين سهم را در پيش بيني اضطراب داشته اند.
بر اساس نتايج پژوهش و با توجه به اينکه ارتقاء هوش هيجاني و خود کارآمدي تحصيلي با کاهش اضطراب ارتباط دارد و اضطراب خود يکي از دلايل اختلال سلامت روان و کاهش توان يادگيري در دانشجويان است ، لازم است زمينه هاي تقويت آن ها موردتوجه قرار گيرد.
همچنين با توجه به نقش و اهميت هوش هيجاني در زندگي خصوصي و بين فردي مطالعات بيانگر آن است که زندگي بشر، امروزه با استرس هاي متعدد و پيچيده اي عجين شده است و توانايي مقابله با اين استرس ها زمينه حفظ و تأمين سلامت جسمي و رواني و هيجاني شخص را تعيين ميکند و ناتواني در تنظيم هيجان ها زمينه بروز بيماريهاي متعدد جسمي و رواني را فراهم ميکند، به اين ترتيب ، روش هاي ارتقاء هوش هيجاني را نوعي عامل در شکل گيري سلامت جسمي و رواني اشخاص ميتوان محسوب کرد (نيسي، ارشدي، رحيمي، ١٣٩٠).
جهت بررسي و شناسايي مؤلفه هاي مهم تر خودکارآمدي تحصيلي و هوش هيجاني در پيش بيني اضطراب دانشجويان از تحليل رگرسيون چندگانه با روش گام به گام استفاده گرديد که نتايج در جدول شماره ٣ ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي پژوهش بررسي رابطه خود کارآمدي تحصيلي و هوش هيجاني با اضطراب در بين دانشجويان نظام آموزش از دور است .