Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان بر اساس هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی است. روش در این پژوهش، همبستگی بوده است. بدین منظور، 324دانشجومعلّم (147دختر و 177پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. دادهها با روش «رگرسیون چندگانه» تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب همبستگی نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان (01/ 0> r= 0/43،p) و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان (01/ 0> r= 0/28،p) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلّمان را پیشبینی کند؛در حالی که عمل به اعتقادات مذهبی در پیشبینی سلامت روان آنها نقش معناداری نداشت. کل نتایج نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلمان را تبیین کند.
Machine summary:
نتایج حاصل از آزمونِ معناداری ضرایب همبستگی نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان (43/0 r=، 01/0gt;p) و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان (28/0 r=، 01/0lt;p) رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلّمان را پیشبینی کند؛در حالی که عمل به اعتقادات مذهبی در پیشبینی سلامت روان آنها نقش معناداری نداشت.
سلامت روان میتواند بهخوبی عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند؛ اما به نظر میرسد خود آن نیز تحت تأثیر عوامل متعددی مانند هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی قرار گیرد.
مقالۀ پیشرو قصد دارد با توجه به شواهد نظری و تجربی متغیّرهای هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی به بررسی روابط آنها در نمونهای از دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان یزد بپردازد و معلوم کند که این عوامل تا چه اندازه میتوانند در پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان موفق باشند.
در ادامه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان برای پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان بر اساس متغیّرهای هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی آورده شده است.
نتیجه در این مطالعه فرض بر این بود که هوش معنوی و ابعاد آن و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان دانشجومعلّمان رابطۀ مثبت و معناداری دارد.
همانگونه که پیشبینی میشد نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند هوش معنوی و ابعاد آنو عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان دانشجومعلّمان رابطۀ مثبت معنادار دارند و این دو متغیّر میتوانند به میزان 23درصد از واریانس سلامت روان را تبیین کنند.