Abstract:
مهدویت، مبحثی بسیار مهم در عرفان اسلامی است. این مبحث به واسطة ادغام دو مبحث عرفانی و اسلامی حقیقت محمدیه و ولایت مذهبی تشیع به وجود آمده است. حقیقت محمدیه، بیانگر مفهوم ولایت و خاتمیت در عرفان است و مهدویت، مبین اندیشة تداوم ولایت مذهبی پیامبر(ص) به واسطة حضرت صاحب الزمان(عج) است. این دو مقوله با ادغام و تلفیق در یک تعبیر مستقل در عرفان اسلامی موسوم به مهدویت، عامل طرح مباحثی گردیده که موضوع پژوهش پیشرو است.
Mahdaviat is a very important topic in Islamic mysticism. This topic is because of merging two topics of haghighat-e Mohammedia, Sufism and Islam and Shiism emerged province. Haghighat-e Mohammedia is the concept of finality in mysticism and messianism province is an expression of religious ideas-the continuation of the Prophet because of Imam, Imam Mahdi. These two issues with integration in an independent interpretation of mysticism are called Islamic messianism, which has been a subject of discussion before it lawful scheme.
Machine summary:
» (آملی» ۱۳۴۸: ۶۵) این مسألهای است که در مشارق الدراری نیز به آن اشاره شده است: «مهدی دارای ولایت مطلقه» بل خاتم ولایت مطلقه محمدیه است به حسب یعنی بعد از او خلیفهای که خلافت او به اصطلاح ارباب عرفان - کانت علی قلب محمد - مضاف به قلب محمد و مأخحذ معارف او مقام او ادنی و خود مظهر اسم الله ذاتی باشدء وجود ندارد و ولایت عیسی که از آن به ولایت عامه تعبیر نمودهاند» تابع ولایت مهدی است»» (فرغانی» ۱۳۷۹: ۸۷) حتی به استفاضة دیگر بزرگان از مشکات ولایت ایشان اشاره شده است: «خاتم ولایت مطلقه به اعتباری و خاتم ولایت خاصه به اعتبار دیگرء مهدی موعود - علیه السلام - است عیسی علیه السلام از مشکات ولایت او استفاضه نماید.
دور عالم تمامی و کمال تام یابد و حقایق و اسرار الهی در زمان آن حضرت به کلی ظاهر میشود)(لاهیجی» ۱۳۸۳: ۲۷۴) در عرفان اسلامی» به واسطه حقیقت ختم نبوت» اندیشه ختم ولایت نیز وجود دارد» از این رو به نظر عارفان شیعه و بسیاری از عارفان» ختم ولایت مطلقه, امام علی بن ابیطالب و ختم ولایت مقیده» فرزند ایشان امام مهدی است.