Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل سازنده سرمایه فکری در دانشگاه صورت گرفته است. برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته 57 مادهای بر پایه مقیاس 4 درجهای استفاده گردید. حجم نمونه با توجه به مفروضههای تحلیل عاملی 500 نفرکفایت میکرد، ولی تعداد 700 پرسشنامه با روش متداول بین دانشجویان به عنوان بخشی از مشتریان و ذینفعان، توزیع و درنهایت پاسخنامههای 592 نفر که از هر لحاظ کامل و بینقص بود وارد محاسبات آماری گردید. اعتبار نهایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 96/0 برآورد گردید. برای رواسازی پرسشنامه از تحلیل مؤلفههای اصلی باچرخش واریماکس استفاده شد. برای پاسخ به پرسش پژوهش (سرمایه فکری از چه عواملی اشباع میشود)، از مدل تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. برونداد اولیه نشان داد که دترمینان ماتریس همبستگی 00001/0 عددی غیرصفر، و مقدارKMO برابر 968 /0، و نتیجه آزمون کرویت بارتلت به مقدار 738/17257 نیز همچنان از لحاظ آماری در سطح کمتر از 00001/0 معنادار است. پس از حذف ماده 9، در برونداد نهایی عاملهای استخراج شده با روش PC با استفاده از شیوه واریماکس دوران داده شد. در نهایت 5 عامل؛ سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی، نوآوری و بهرهوری برای سرمایه فکری استخراج شد. این عاملها روی هم 5/49 درصد از کل واریانس سرمایه فکری را پوشش میدهد.
Machine summary:
دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ، به دليل ماهيت دانش بنيانشان لازم است تا نقش خود را به نحو مؤثرتري ايفا نمايند بايد به طور جدي فرايندهاي خلق دارايي هاي دانشي خود را مديريت نمايند و ارزش سرمايه فکري خود و نقشي که اين نظام ها به طور مداوم در جامعه بر عهده دارند را به خوبي بشناسند (رولي ٢، ٢٠٠٠، شرفي و عباسپور، ١٣٩١).
Rowley از جمله مهم ترين وجوه اشتراک بين مؤسسات آموزش عالي و ساير سازمان ها اين است که شرکت ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي در محيط رقابتي فعاليت مي کنند و براي پاسخگويي به نياز مشتريانشان و بقاي خود، بايد کيفيت خدمات و فرايندهاي خود را بهبود بخشند و براي اين منظور نياز به ايجاد ارزش دارند و اين که هر دوي اين سازمان ها (آموزش عالي و شرکت ها) بايد به تقاضاهاي اجتماعي پاسخ دهند و نيز هر دو نيازمند به ايجاد شبکه هاي ارتباطي و بهره گيري از تجارب ديگر سازمان ها و شرکت ها براي بهبود عمليات و عملکرد خود هستند (اقبال ، ٢٠١١، به نقل از شرفي و عباسپور، ١٣٩١).
با توجه به نتايج حاصل از تحليل مؤلفه هاي اصلي مجموعه ٥٦ سؤالي و چرخش عامل هاي استخراج شده ، برونداد اوليه اين مرحله از عمليات نشان مي دهد که دترمينان ماتريس همبستگي عددي غير صفر، مقدار KMO برابر با ٠/٩٦٨ و نتيجه آزمون کرويت بارتلت نيز همچنان از لحاظ آماري معنادار است .
Journal of Intellectual Capital 2004; 5(1):195-212 European Commision (2005),Mobilising the Brainpower of Europe: Enabling Univercity to make their full Contribution to the Lisbon Strategy COM (2005) 152 Final, 20 April, Eropean Comission, Brussels.
“Symposium E valuing and Managing Intellectual Capital in Higher Education and research organizations” November ,25-26 Madrid.
Journal of Intellectual Capital, vol8, No4 Roos G, Roos J.