Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری هدفمند برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل یا همارز بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و آزمون سنجش نگرش مککوچ و سیگل (2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم در بیشتر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری (درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس) تفاوت معنیداری دارند. اما در نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تفاوت معنیداری ندارند. یافتههای تحقیق را میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان مورد استفاده قرار داد و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجومعلمان در نظر گرفت.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد آموزش مبتني بر هوش موفق و روش آموزش مرسوم در بيشتر بازده هاي شناختي و عاطفي يادگيري (درک ، مهارت تحليل ، مهارت خلاق ، مهارت عملي ، ادراک خودتحصيلي ، و نگرش به استاد و کلاس ) تفاوت معني داري دارند.
ميانگين و انحراف معيار خرده مقياس هاي بازده هاي شناختي و عاطفي يادگيري در پيش آزمون و پس آزمون گروه هاي مطالعه گروه آزمايش گروه کنترل پيش آزمون پس آزمون پيش آزمون پس آزمون متغيرها SD M SD MD SD M SD M يادداري 1/33 8/06 7/96 1/71 1/57 7/75 1/57 7/49 درک 1/91 5/82 1/43 6/78 1/66 5/15 1/69 5/54 مهارت تحليل 2/24 6/61 1/97 6/04 2/10 7/38 2/15 6/97 مهارت خلاق 1/64 5/29 1/53 6/88 1/96 5/00 1/92 5/28 مهارت عملي 2/57 6/39 2/37 10/22 2/63 6/87 1/94 6/88 ادراک خود تحصيلي 1/25 4/35 1/27 5/47 1/27 3/01 1/41 3/98 نگرش به استاد و کلاس 1/40 4/42 1/28 5/55 1/24 2/65 1/36 3/89 نگرش به دانشگاه 1/49 3/86 1/58 4/62 1/34 2/72 1/47 4/02 ارزش گذاري هدف ها 1/57 3/40 1/58 4/40 1/58 2/93 1/61 3/91 انگيزش /خودنظم دهي 1/04 3/68 1/23 4/60 1/08 2/99 1/23 3/99 فرضيه اول تحقيق عبارت بود از: بين ميزان اثربخشي آموزش مبتني بر هوش موفق و آموزش سنتي بر بازده هاي شناختي يادگيري تفاوت معني داري وجود دارد.
تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق همچنين نشان داد بين ميزان اثربخشي آموزش مبتني بر هوش موفق و روش سنتي بر ادراک -خود تحصيلي ، و نگرش به کلاس و استاد تفاوت معني داري وجود دارد.