Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انتقال دانش دبیران با عملکرد گروههای آموزشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه دوم شهر مشهد میباشد به تعداد 5598 نفر که در نهایت تعداد 360 نفر از آنان بهعنوان نمونه نهایی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انتقال دانش که بر اساس مدل نوناکا ساخته شده و همچنین از فرم ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین انتقال دانش ضمنی دبیران با عملکرد گروههای آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین میزان انتقال دانش در گروههای آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و درعینحال بین جنسیت و انتقال دانش رابطه معنیدار وجود دارد. درحالیکه بین انتقال دانش و متغیرهای سابقه خدمت و مدرک تحصیلی دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد.
Machine summary:
بررسي رابطه بين انتقال دانش و عملکرد گروه هاي آموزشي دوره دوم متوسطه نظري 1 محمد بخت 2 مجتبي بذرافشان مقدم 3 رضوان حسين قلي زاده چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه بين انتقال دانش دبيران با عملکرد گروه هاي آموزشي مي - باشد.
Tamer Cavusgil, Calantone, & Zhao 2.
فرضيه اصلي پژوهش : بين انتقال دانش و عملکرد گروه هاي آموزشي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
چنانکه در جدول (٢) ملاحظه مي شود، ضريب همبستگي به دست آمده براي رابطه بين انتقال دانش (٠٤٣٦=r) با رتبه عملکردي گروه هاي آموزشي مثبت مي باشد.
به عبارت ديگر مي توان نتيجه گرفت که رابطه بين انتقال دانش دبيران و عملکرد گروه هاي آموزشي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
با توجه به نتايج به دست آمده در جدول ٣، تفاوت بين گروه هاي آموزشي در متغير انتقال دانش معني - دار مي باشد.
همچنين يافته هاي اين پژوهش مبني بر تفاوت بين گروه هاي آموزشي در انتقال دانش با نتايج عباسيان (١٣٨٤) که بيان مي کند دبيران رشته علوم انساني ميزان استقرار عوامل مديريت دانش را نسبت به دبيران علوم پايه کمتر ارزيابي کردند همسو نيست .
درحاليکه ، يافته هاي زماني (١٣٩١) نتايج اين پژوهش را حمايت مي کند، بر اساس نتيجه اين مطالعه ، بين جنسيت و انتقال دانش ضمني رابطه معنادار وجود دارد.
Review: knowledge management and knowledgemanagement systems: conceptual foundations and research issues.