Abstract:
این پژوهش برای بررسی اثربخشی مداخله معنوی/ مذهبی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان زن انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (نسخه فارسی) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. برای اجرا 30 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل گمارده شدند. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزش گروهی مهارتهای معنوی/ مذهبی ارائه و از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار 18spss تحلیل شد. یافتهها نشان داد با کنترل نمره پیش آزمون در سطح معنیداری (05/0 P>) بین نمرات کیفیت زندگی دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته و مداخله معنوی/ مذهبی بر کیفیت زندگی دانشجومعلمان اثر بخش بوده است. در بین خرده مقیاسهای کیفیت زندگی نیز نمرات سلامت جسمانی و سلامت روانی دو گروه تفاوت معنیدار داشته و میتوان نتیجه گرفت مداخله معنوی/ مذهبی بر سلامت جسمانی و روانی دانشجومعلمان زن اثر بخش بوده است. در دو حیطه روابط اجتماعی و محیط زندگی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Machine summary:
Delaney, Barrere & Helming وجودي با کيفيت زندگي در دانشجويان پزشکي (کراگلو و همکاران ١، ٢٠١٤)، ارتباط مثبت معنويت با کيفيت زندگي و ارتباط منفي آن با افسردگي (فينکچيار، رث و کونلي ٢٠١٤،٢) ارتباط دينداري دروني با سلامت روان و کيفيت زندگي و عملکرد بهتر اجتماعي و علائم اضطرابي کمتر در مراقبان بيماران در منزل (لاکچيتي و همکاران ٣، ٢٠١٣)، وجود رابطه ي پيش بيني کننده بين هوش معنوي و کيفيت زندگي معلمان (حسينيان ، قاسم زاده و نيکنام ، ١٣٩٠)، رابطه هوش معنوي با کيفيت کلي زندگي و تمام زير مقياس هاي آن درمعلمان (کيا نژاد، قمري و فتحي اقدم ، ١٣٩١) و تأثير دين و معنويت برسلامت جسماني و رواني درمطالعه دباغي ( ١٣٨٨)، ازجمله تحقيقاتي هستند که بر وجود رابطه بين معنويت / مذهب و کيفيت زندگي و ابعاد آن در جمعيت غير باليني اشاره دارند.
با توجه به يافته هاي جدول شماره يک ميانگين پس آزمون دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معني دار داشته که حاکي از تأثير مداخله معنوي / مذهبي در افزايش کيفيت زندگي دانشجومعلمان در حيطه سلامت جسماني است .