Abstract:
کارآفرینی، در محیطهایی گسترش مییابد که ارزشها و باورهای آن محیط، متناسب با فرهنگ کارآفرینی باشند. بنابراین، شناخت فرهنگ کار و کارآفرینی در محیطها و در میان اقوام مختلف، امری ضروری است. ضربالمثلها، میتوانند در این زمینه بسیار موثر باشند؛ زیرا تجلیگاه ارزشها و باورهای هر قومی هستند و نگرشهای آنان را به امور مختلف مانند فرهنگ کار و کارآفرینی نشان میدهند. هدف این پژوهش، بررسی فرهنگ کار و کارآفرینی، بر اساس ضربالمثلها در فرهنگ بختیاری، با روش تحلیل محتواست. سختکوشی، مسئولیتپذیری، مراقبت، تقدیرگرایی، نگرش جنسیتی به کار، خلاقیت، قانونمندی و عقلگرایی، ازجمله مولفههای فرهنگ کار در فرهنگ بختیاری هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد، از طریق ضربالمثلها در فرهنگ بختیاری، این ارزشها و باورها در مورد کار و کارآفرینی، نهادینه میشود که انسان باید در انجام کارها، پشتکار و سختکوشی داشته، مسئولیتپذیر باشد. بر اساس مهارت عمل کند و کارها را بهصورت گروهی انجام دهد. در ضمن، داشتن ثروت، بهعنوان یک ارزش مطرح است. این نگرشها، با فرهنگ کارآفرینی همخوانی دارند؛ اما نگرش مثبت به تقدیرگرایی، توجه به پایگاه انتسابی و نگرش منفی به خلاقیت و کار زنان، ازجمله موارد ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی در ضربالمثلهای بختیاری هستند که با مولفههای کارآفرینی همخوانی ندارند.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان مي دهد، از طريق ضرب المثل ها در فرهنگ بختياري ، اين ارزش ها و باورها در مورد کار و کارآفريني ، نهادينه مي شود که انسان بايد در انجام کارها، پشتکار و سخت - کوشي داشته ، مسئوليت پذير باشد.
فرهنگ کار و کارآفريني ، مؤلفه هاي مختلفي دارند که از نظر صاحب نظران مهم ترين آن - ها عبارت اند از: استقلال طلبي ، خطرپذيري ، آينده نگري ، خلاقيت ، تحمل شکست ، رعايت بهداشت ايمني و حرفه اي ، همکاري و همدلي گروهي ، مشورت در انجام فعاليت ها، رعايت نظم ، وظيفه شناسي ، مسئوليت پذيري ، رعايت تقسيمات کاري ، تفکر منطقي ، آموزش پذيري ، سخت کوشي ، انعطاف پذيري ، علاقه مندي و بهره گيري از فناوري جديد (هزارجريبي ، ١٣٨٩: ١٠؛ سبحاني نژاد و همايي، ١٣٨٣: ٣).
مؤلفۀ زمان بررسي ضرب المثل هاي بختياري (١٤ مورد = ٤/٤٨ درصد)، نشان مي دهد که در اين فرهنگ ، هر کاري بايد سر وقت و نوبت خود انجام شود و به گونه اي ، افراد به اغتنام فرصت دعوت مي شوند: ـ آهن وا داغ به داغ بکووي / viq be kuq be dada ̂hane vaa/ آهن را بايد تا داغ است ، کوبيد (قنبري ، ١٣٨١: ٨١).
در ضرب المثل هاي بختياري نيز مانند فرهنگ کارآفريني ، اين نظر وجود دارد که براي رسيدن به موفقيت ، هر کاري را بايد در زمان مخصوص به خود انجام داد.
نتيجۀ اين ضرب المثل ها نشان مي دهد، انجام کار بر اساس علاقه مندي ، موجب رضايتمندي افراد مي شود که اين مسئله ، از مؤلفه هاي مهم فرهنگ کارآفريني است (احمد پوردارياني ، ١٣٨٩: ٢٥).