Abstract:
در حال حاضر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ازطریق بازار سرمایه بهمنزلۀ گزینهای مهم در تأمین مالی دولت و پروژههای زیرساخت مطرح است که خود مستلزم وجود بستر مناسبی از قوانین و مقررات است. هدف از پژوهش حاضر بررسی قوانین و مقررات مربوط به تأمین مالی طرحهای زیرساختی حملونقل جادهای، بهمنزلۀ یکی از مهمترین بخشهای زیرساخت، ازطریق بازار سرمایه است. با بهرهگیری از روش پژوهش آمیخته، ابتدا بررسی اسناد و مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد که براساس آن پیشنهادهای اولیه تدوین شد؛ سپس برای تأیید پیشنهادها، روش دلفی یا نظرسنجی از خبرگان با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه به کار گرفته شد. در حوزههای راه، بازار سرمایه و دانشگاه 42 پرسشنامه تکمیل و 28 جلسۀ مصاحبه و 9 جلسۀ گروهی برگزار شد که نتایج کیفی و کمی آنها با رویکرد مثلثسازی مقایسه شد. درنهایت براساس اجماع خبرگان، پیشنهادهایی مبنی بر بازنگری در نگارش برخی قوانین و مقررات ازجمله قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی برای امکان استفاده از تضمین دولت یا بانکها یا شرکتهای دولتی، قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری ازطریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور و آییننامۀ اجرایی آن برای امکان استفاده از سایر ترتیبات قراردادی، قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید برای رفع ابهام در وضعیت مالیاتی بانی و قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای شمول بخش راه در کنار سایر وزراتخانهها در معافیتهای مالیاتی مرتبط ارائه شد.
At the time, using the capital market capacities is assumed as an important choice to raise funds for government and infrastructure projects, which needs a good provision of rules and regulations. The main objective of this research is to study the rules and regulations related to the infrastructure road transport projects financing, as an important sectors of infrastructure, through the capital market. The methodology of this study is the mixed method. First, a systematic review was done and several half-structured interviews were undertaken with experts until the primary framework was designed. To approve the primary pattern and ensure its suitability, the Delphi technique was applied using questionnaires and interviews. In the fields of roads, capital market and university, 42 questionnaires were filled, 28 interviews were carried out and 9 group meetings were held. Subsequently, the qualitative and quantitative results were compared and concluded according to the triangulation method. Finally, some changes were proposed to facilitate the financing of road projects through the capital market.