Abstract:
عملکرد موسّسههای علمی کاربردی شهر تهران هدف بررسی این پژوهش است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. اطلاعات لازم برای این بررسی از طریق دو نوع پرسش نامه مدیران و دانشجویان به دست آمده است. بخش دیگر اطلاعات در طی مشاهده و مصاحبه با دانشجویان، مدیران و استادان موسسه های علمی کاربردی کسب شده است. 20 موسسه مرتبط در سطح شهر تهران به روش نمونه گیری «تصادفی ساده» انتخاب شدند. مهمترین نتایج در بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات به قرار ذیل است: چشم انداز مثبتی از انتظارات موسسه های علمی کاربردی اعم از مسئولان و دانشجویان نسبت به به این مراکز دیده نشده است. به نظر می رسد عملکرد این مراکز در بخشی از زمینه ها در راستای برنامه ها و اهداف معین در آیین نامه تاسیس این مراکز نیست. امکانات و منابع قابل توجهی به کار گرفته شده است؛ لیکن خروجی این داده ها مقبول و مطلوب عوامل دست اندرکار اعم از مدیران و به خصوص دانشجویان نیست. به نظر می رسد کاربردی نبودن آموزش های مراکز علمی کاربردی مهم ترین ضعف و کاستی آن هاست. این در حالی است که کاربردی و مهارتی بودن آموزش های علمی کاربردی مهم ترین هدف تاسیس چنین مراکزی است. جمع این دو گزاره نشان می دهد که موسسه های علمی کاربردی از مهم ترین هدف پایه گذاران منحرف شدهاند .
Machine summary:
عملیات آموزش و بهسازی مؤسسه ها به چـه شـیوهای انجـام مـی شـود؟ ارزیابی و تشخیص و کیفیفت فنی و شایستگی نیروها و منابع این مراکز بـا تأکیـد بـر چـه شاخص هایی است ؟ فعالیت های مربوط و مبتنی بر اهداف: سؤال اصلی در این ضـابطه ، آن اسـت کـه آیـا فراینـد بهسازی و بهپوشی نیروهای انسانی و منابع مادی و تکنولوژیکی و اطلاعات، اجرا شده یـا در حال اجرا، تا چه اندازه مربوط به اهداف از قبل پیش بینی شده است ؟ آیا آمـوزشهـایی که برای نیروهای اجرایی در مؤسسه های علمی کاربردی اجرا مـی شـود در جهـت تقویـت اهداف دانشی و کاربردی این نیروها است ؟ آیا تاکنون آموزشهـای ضـمن خـدمتی بـرای استادانی که درسهای مهارتی دارند، گذاشته شد؟ آیا نیروهای آزمایشگاهی این مؤسسه ها، آموزشهای ضمن خدمت داشته اند؟ آیا امکانـات آموزشـی و تکنولـوژی موجـود در ایـن مؤسسه ها ارزیابی می شود؟ چه سیسـتمی ایـن ارزیـابی را در داخـل مؤسسـه و در خـارج مؤسسه بر عهده دارد؟ سودمندی و کارایی : فرایند بهسازی برای هرسیستمی ضروری و کـاربردی اسـت اگـر نتـایج مطلوب به دست آید بهبود هر فعالیت آموزشی و غیرآموزشی در صورتی توصیه مـی شـود که مفید و کارا باشد.