Abstract:
هدف از این پژوهش، طراحی یک مدل ترکیبی ریاضی به منظور بهبود سنجش ارزیابی گروه های آموزشی مدیریت در مراکز آموزش عالی کشور است. اساس مدل سازی این پژوهش تکنیک تحلیل پوششی داده هاست، ولی به منظور افزایش دقت در ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی و شناسایی دقیق واحدهای کارا و ناکارا، از یک مدل که از ترکیب تکنیک تحلیل پوششی داده ها و برنامه ریزی آرمانی طراحی و ساخته شده، استفاده و عملکرد گروه های آموزشی از این منظر سنجیده شده است. بررسی حاضر از نوع کاربردی، از نظر زمان، تک مقطعی و از نظر شیوه اجرا توصیفی ـ ریاضی است. جامعه آماری که به منظور تست مدل استفاده شده، مربوط به گروه های آموزشی رشته مدیریت در 12 دانشگاه سراسری کشور شامل گروه های مدیریت دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، الزهرا، شاهد، بین المللی امام خمینی(ره)، گیلان، مازندران، شیراز، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز است. نتایج حاصل از این پژوهش توانایی بالاتر مدل ترکیبی را در تفکیک گروه های آموزشی نسبت به مدل های اولیه تحلیل پوششی داده ها نشان می دهد .
Machine summary:
مشابه مطالعات پیشین ، در این تحقیق نیز از تکنیک تحلیل پوششی داده ها١ که اساس مدلسازی برای ارزیابی کارایی گروه های آموزشی مدیریت در مراکز آموزش عالی است ، استفاده شده تا دانشکدهها و گروه های آموزشی مدیریت سراسر کشور بتوانند به موازات رشد کمی ، توسعه کیفی خود را نیز بهبود دهند و علاوه بر این ، زمینه ای برای مقایسه وضعیت هر دانشکده با دانشکدههای مشابه و ایجاد رقابت سالم بین این دانشکدهها و گروه های آموزشی مطرح شود.
هدف از این پژوهش ، طراحی یک مدل ترکیبی ریاضی به منظور ارزیابی کارایی دانشکدهها و گروه های آموزشی مدیریت در بخش آموزش عالی بود تا دانشکدهها و گروه های آموزشی مدیریت سراسر کشور بتوانند به موازات رشد کمی ، توسعه کیفی خود را نیز بهبود دهند؛ علاوه بر این ، زمینه ای برای مقایسه وضعیت هر دانشکده با دانشکدههای مشابه و ایجاد رقابت سالم بین این دانشکدهها و گروه های آموزشی مطرح شود.
تحقیقات گذشته در مورد به کارگیری این تکنیک، نشان می دهد مدلهای پایه ای این تکنیک قادر به تفکیک مناسب کارایی واحدهای تصمیم گیری (گروه های آموزشی در این پژوهش ) نیستند و کارایی این مدلها به ویژه زمانی که تعداد واحدهای تصمیم گیری تا حد معین کمتر باشد، کاهش می یابد (بال و همکاران، ٢٠١٠)؛ لذا در این پژوهش یک مدل آرمانی از تحلیل پوششی داده ها طراحی ، و نتایج حاصل از آن با مدل پایه ای مقایسه شد.
(2006), “Measuring teaching efficiency in higher education: An application of data envelopment analysis to economics graduates from UK Universities 1993”, European Journal of Operational Research , 174, pp.