Abstract:
منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه یک منطقه در حال رشد است که دارای جاذبههای طبیعی و خدادادی در درون، و جاذبههای طبیعی و تاریخی منحصر بفرد در اطراف خود بهخصوص در مناطق تمین و لادیز میباشد. این منطقه ویژه اقتصادی با قوتهای فراوان خواهد توانست از فرصتهای پیش روی خود بیشترین استفاده را ببرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای پیش روی توسعه گردشگری منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه و ارائه استراتژیهای مناسب و کارآمد میباشد. شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها با استفاده از مدل SWOT انجام شده و برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه گردشگری، ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی (QSPM) بکار گرفته شده است. جهت تعیین وزنهای عوامل SWOT پرسشنامهای بر اساس مقیاس لیکرت بصورت 5 گزینهای طراحی و توسط 20 نفر از کارشناسان و خبرگان گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد استراتژیهای تهاجمی مناسبترین استراتژیها برای توسعه گردشگری منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه میباشند. استراتژی SO1 با میانگین 571/2 با تأکید بر توسعه اکوتوریسم (گردشگری طبیعی) در مراکز دارای جاذبههای طبیعی بهعنوان بهترین استراتژی پیشنهاد شده است.
Machine summary:
شناسايي و تحليل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها با استفاده از مدل SWOT انجام شده و براي انتخاب بهترين استراتژي جهت توسعه گردشگري ، ماتريس برنامه ريزي استراتژيک کمي (QSPM) بکار گرفته شده است .
در اين مقاله آمده است : تصميم گيري براي توسعه پايدار يک فعاليت با عدم اطمينان بالاست بنابراين براي کمک به تصميم گيري مديران از رويکرد ANP که براي مدل سازي فعاليت هاي پيچيده مانند پايداري گردشگري مناسب است و وابستگي بين متغيرها را در نظر ميگيرد و همچنين داراي فرايند بازخور 1-Webster 2-Hong 3-Chan 4-Penanag National Penang 5-Buitargo 6- Lesmes 7-Melon 8-Navarro 9-Dutra است استفاده ميشود.
همچنين بر طبق نتايج اين مقاله ضروري است که دولت نرخ ماليات کمتري را اعمال کند تا سرمايه گذاران جهت ايجاد هتل در في جي انگيزه لازم را داشته باشند 1-Lee 2-Liu 3-Ostrega 4-Felice 5-Petrillo 6-Dimitrios 7-Grand Strategy 8-Narayan 9-Fiji ٤- مواد و روش ها ٤-١- مواد شهرستان ميرجاوه در شرق استان سيستان و بلوچستان واقع شده است و بيش از ٣٥٠ کيلومتر با کشور پاکستان هم مرز است .
در نهايت با تنظيم عوامل استراتژيک داخلي و خارجي که مبنا و پايه در تدوين استراتژيها ميباشند، ماتريس SWOT استخراج و بر اساس آن ، ماتريس هاي برنامه ريزي استراتژيک کمي، استراتژيها و اولويت هاي مناسب توسعه گردشگري منطقه ويژه اقتصادي ميرجاوه مشخص و رهيافت هاي حاصل از اين تجزيه وتحليل ها به عنوان استراتژيهاي راهگشا ارائه گرديده است .