Abstract:
امروزه افزایش شایستگی کارکنان برای بهرهوری منابع انسانی، به مهمترین و اساسیترین اهداف مدیران هر سازمان تبدیل شده است از اینرو هدف پژوهش حاضر تعیین سهم عوامل سازمانی در افزایش شایستگی کارکنان شهرداری کرج میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش روش پیمایشی و همبستگی است. جامعة مورد پژوهش عبارتاند از کلیة کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداری کرج در سال 1394. نمونة آماری شامل 300 نفر از کارکنان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای: 1.خلاقیت سازمانی سلطانی 2.جوسازمانی هالپین و کرافت 3. ارزیابی شایستگی مدیران و کارکنان مصلحی 4. توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا 5. هوش هیجانی سالووی و مایر 6. انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. (میزان آلفای کرونباخ پرسشنامة خلاقیت برابر با0/81، جوسازمانی0/83، شایستگی0/93، توانمندسازی روانشناختی0/72، هوش هیجانی0/86 و انگیزش شغلی برابر با0/93 بدست آمد). نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با شایستگی، و شایستگی با جوسازمانی و هوش هیجانی رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد، ولی بین شایستگی با خلاقیت رابطة معنیداری یافت نشد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که از بین متغیرهای وارد شده به مدل (هوش هیجانی، خلاقیت، انگیزش شغلی، توانمندسازی روانشناختی و جوسازمانی) تنها متغیرهای توانمندسازی روانشناختی، هوش هیجانی و جوسازمانی وارد مدل شده و توانستند بهطور معنیداری تغییرات شایستگی را تبیین کنند. یکی از پیشنهادهای علمی به دست آمده از این تحقیق این است که مدیران شهرداری کرج میتوانند براساس عوامل سازمانی به افزایش سطح شایستگی کارکنان خود دست یابند.
Machine summary:
اين پژوهش بر آن است تا ضمن بررسي جامع پيشينه و ديدگاه محققاني که در حوزة شايستگي کارکنان فعاليت داشته اند، مدل شايستگي کارکنان مبتنيبر عوامل سازماني را تدوين و آزمون نموده تا براساس آن شايستگي کارکنان را به شيوه علمي شناسايي و مشخص نمايد و همچنين از طريق برآورد سهم هرکدام از متغيرهاي فوق و کارکردها و نتايج ناشي از افزايش شايستگي هاي مورد انتظار شهرداري کرج دست يابد.
لذا سؤال پژوهش اين است که ميزان و سهم هريک از عوامل سازماني در افزايش شايستگي کارکنان شهرداري کرج چگونه است ؟ 1-Competence 2-Philpot & et.
با توجه به آنچه که در مباني نظري و پيشينه پژوهش بررسي شد متغيرهاي سن ، تحصيلات ، سابقه ، هوش هيجاني، توانمندسازي روان شناختي ، انگيزش شغلي، خلاقيت و جوسازماني به عنوان عوامل سازماني در مباني نظري پژوهش به تفصيل شرح داده شده است و در خصوص عوامل سازماني مي توان بيان کرد که هوش هيجاني، توانمندسازي روان شناختي و جوسازماني ازجمله متغيرهاي مهم تأثيرگذار بر شايستگي کارکنان هستند که مي توانند بر ميزان بهره وري و شايستگي کارکنان تأثير مثبت و معني دار داشته باشند و منجر به عملکرد بهتر سازمان گردند.
نتايج حاکي از آن است که برخي از عوامل سازماني نظير هوش هيجاني، توانمندسازي روان شناختي و جوسازماني مي توانند بر ميزان بهره وري و شايستگي کارکنان تأثير مثبت و معني داري داشته باشند و منجر به عملکرد بهتر سازمان مي گردند.
Shahroud University of Medical Sciences, International Conference on Management, Culture and Economic Development.
Thesis for the degree of Master, Department of Human Resource Management, University of Michigan, (1-34).
Journal of Research in New Approaches in Educational Management, 2 (5): 20-45.