Abstract:
افزایش روزافزون دانشجویان و گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سبب شده است، کیفیت آموزش عالی و همچنین سرآمدی آموزشگران این عرصه به پرسش گرفته شود. این پژوهش با هدف شناسایی شاخص ها و شواهد سرآمدی در آموزش انجام شده است. به منظور تحقق این هدف، جستجوی پایگاه های الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی و انگلیسی انجام شد. جستجوی این پایگاه ها در فاصله خرداد تا مرداد 1396 انجام شد. از میان 2896 مقاله وارد شده به مطالعه، 30 مقاله مرتبط با پرسش پژوهشی شناخته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل تماتیک (مضمونی) مقاله ها، به تولید شش مضمون منجر شد که به عنوان معیارهای شناسایی آموزشگر سرآمد در آموزش آورده شده اند؛ عبارتند از: فلسفه آموزشی، شایستگی های تدریس، تاثیر آموزشگر بر یادگیری دانشجویان، ارزشیابی تدریس و یادگیری (تامل) ، بالندگی (توسعه) در حوزه تدریس و ارائه خدمات مرتبط با این حوزه، آثار منتشر شده در حوزه تدریس. این نخستین بررسی اسنادی است که در زمینه آموزشگر سرآمد در آموزش انجام شده است و یافته های آن می تواند تصویر کاملتر و جامعتری از چنین آموزشگری ارائه دهد. افزون بر آن، فهرست معیارهای حاصل از این تحلیل می تواند سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان را در شناسایی آموزشگران سرآمد در حوزه آموزش و بهره گیری از تجربیات آنان یاری نماید.
Machine summary:
تدوین معیارها، شاخص ها و شواهدی برای تعیین آموزشگر سرآمد در آموزش عالی 2 فاطمه زهرا احمدی 3 محمود مهرمحمدی 4 مهشید تجربه کار 5 مهدیه پاک نهاد چکیده افزایش روزافزون دانشجویان و گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سبب شده است ، کیفیت آموزش عالی و همچنین سرآمدی آموزشگران این عرصه به پرسش گرفته شود.
این نخستین بررسی اسنادی است که در زمینه آموزشگر سرآمد در آموزش انجام شده است و یافته های آن میتواند تصویر کاملتر و جامعتری از چنین آموزشگری ارائه دهد.
در فنلاند، انجمن ارزشیابی آموزش عالی فرایندی را برای تعیین سرآمدی در تدریس در دانشگاه های این کشور تعیین کرده است .
اما به نظر میرسد معیارها و شاخص های رسمی برای شناسایی آموزشگران سرآمد وجود ندارد و این کاستی حتی در دانشگاه هایی که مراکز سرآمدی در تدریس در 0.
جدول ٣: شواهد و شاخص های سرآمدی در تدریس (رجوع شود به تصویر صفحه) 0.
Self-nomination (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری این مطالعه ، اولین مطالعه از نوع بررسی اسنادی است که در خصوص سرآمدی در تدریس در آموزش عالی ایران صورت گرفته است .
یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد، آموزشگر سرآمد از یک سو در پی بالندگی خود در حوزه تدریس است و از سوی دیگر خدمات مرتبط با این حوزه را ارائه میدهد.
International journal of teaching and learning in higher education, 07(0), 43-62 .
(2119), The use of teaching portfolios to promote excellence and scholarship in nurse education.
(2117), Excellence in teaching and learning: a review of the literature for the Higher Education Academy .