Abstract:
در این مقاله، الگوی رابطه بین راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش تبیینی- توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، مدیران ارشد بیست شرکت پذیرفته¬شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی سال¬های 1385 تا 1391 ابتدا حداقل دوسال متوالی افت شاخصهای درآمد خالص و بازده دارایی و متعاقب آن حداقل دو سال بهبود عملکرد (احیای موفق) و یا دو سال متوالی کاهش عملکرد (احیای ناموفق) را تجربه کردهاند. به¬منظور سنجش میزان پایایی و روایی سازة سوالات به-ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج این آزمون¬ها نشان داد که سوالات از پایایی و روایی لازم برخوردار است. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی جزیی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین راهبردهای سازماندهی مجدد بدهی، کاهش هزینه، کاهش دارایی عملیاتی، سرمایهگذاری در مجموعه داراییها، تغییر در عرضة محصول، تغییر بازار و عملکرد تجاری شرکت¬های بحرانزده رابطة معناداری وجود دارد. اما بین راهبرد واگذاری یا فروش مجموعه داراییها و عملکرد تجاری رابطة معناداری وجود ندارد. همچنین تاثیر اندازه شرکت و کمکهای دولت بر رابطه میان راهبردهای احیا و عملکرد تجاری مورد تایید قرار نگرفت.
Machine summary:
نتايج نشان ميدهد که بين راهبردهاي سازماندهي مجدد بدهي، کاهش هزينه ، کاهش دارايي عملياتي، سرمايه گذاري در مجموعه داراييها، تغيير در عرضۀ محصول ، تغيير بازار و عملکرد تجاري شرکت هاي بحران زده رابطۀ معناداري وجود دارد.
بنابراين درک و فهم بهتر موضوع احياي شرکت که معمولا آخرين تلاش ها و اقدامات براي نجات از خطر ورشکستگي است کمک ميکند که با افزايش قابليت و توانمندي احيا در راهبردهاي احيا و عملکرد تجاري در شرايط رکود اقتصادي 17 شرکت هاي بحران زده ، ريسک ورشکستگي و هزينه هاي تحميلي آن تا اندازة زيادي محدود شود.
به ميزان درک مديران شرکت هاي بحران زده از مديريت فعاليت هاي عملياتي که به شکلي مؤثر با هدف دستيابي به کارايي در راستاي بهبود عملکرد تجاري و احيا انجام شده اشاره دارد.
به ميزان درک مديران از فعاليت هاي مربوط به سازماندهي مجدد مجموعۀ کسب وکارها در سطح شرکت اشاره دارد که باهدف تقويت کسب وکارهاي اصلي و بهبود عملکرد تجاري و براي احياي شرکت انجام شده است .
به ميزان درک مديران از عرضۀ محصولات جديد و ورود به بازارهاي جديد اشاره دارد که شرکت هاي بحران زده به عنوان اقداماتي براي بهبود عملکرد تجاري و احياي خود به آن پرداخته اند.
ويژگيهاي شرکت هاي مورد بررسي (به تصویر صفحه رجوع شود) راهبردهاي احيا و عملکرد تجاري در شرايط رکود اقتصادي 29 نتايج آزمون فرضيه ها در جدول ٤ نشان داده شده است .
يافته هاي حاصل از فرضيۀ هشتم حاکي از عدم تأييد تأثير اندازة شرکت بر رابطۀ ميان راهبردهاي احيا و بهبود عملکرد تجاري است .