Abstract:
شهرهای نامآور برای تثبیت جایگاه خود همواره در تلاشاند تا خود را به یکی از انگارههای جدید ربط دهند. یکی از این انگارهها شهر خلاق است. شهرها با ملحق شدن به شبکۀ شهرهای خلاق در پی افزایش توان اقتصادی خود میباشند و برای نیل به این رشد اقتصادی به تدوین سیاستها و استراتژیهایی دستزدهاند که یکی از آنها برندسازی شهری است، زیرا اصلیترین رسالت برندینگ شهری کمک به رشد اقتصادی شهر است. پژوهش حاضر بر آن است تا نقش و تاثیر برندسازی شهری را بر تحقق مفهوم شهر خلاق موردآزمون قرار دهد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی_تحلیلی می باشد. نتایج رابطه و همبستگی معنی داری را بین مولفههای برندسازی و شاخصهای شهر خلاق نشان می دهد و آنها را مکمل و تقویت کنندهی یکدیگر می داند. همچنین نتایج رتبه بندی مناطق شهری از منظر مولفههای مذکور نشان میدهند که مناطق 5 و 1 نسبت به دیگر مناطق در وضعیت بهتری به سر میبرند و با توجه به اینکه عنوان شهر خلاق مطرح میباشد و نه مناطق شهری خلاق، لذا توصیه میگردد، مدیریت شهری در راستای توازن مناطق شهری و توزیع مناسب و عادلانهی خدمات، زیرساختها و ... به اتخاذ سیاستها و استراتژیهای مناسب اقدام نماید.
Machine summary:
بررسی نقش برندسازی شهری در تحقق مفهوم شهر خلاق (مورد مطالعه : ارومیه ) 1 شیرزاد محمودی آذر 2 دکتر زهره داود پور تاریخ ارسال مقاله : ١٣٩٧/٧/٣٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/١٢/١٤ چکیده شهرهای نام آور برای تثبیت جایگاه خود همواره در تلاش اند تا خود را به یکی از انگاره های جدید ربط دهند.
از همـین رو اگـر چـه برندسازی فینفسه هدف نیست و اهدافی نظیر افزایش درآمد شهر، افـزایش اعتبـار شـهر یـا بهبـود تصویر شهر را در راستای توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مد نظر قرار میدهـد و همچنـین بـا ذکر این نکته که ایدة شهر خلاق سـعی دارد تـا کیفیـاتی را کـه تصـویر ذهنـی یـک شـهر را بـرای شهروندان زیباتر میکند، تقویت نماید، بنابراین میتوان حرکـت به سـوی اقتصـاد خلـاق و پایـداری FootNote No="20" Text="1 Short & Yeong 2 Metaxas 3 Zenker & Braun 4 Zhang & Xiaobin / اقتصادی و درنتیجه کسب جایگاه شهر خلاق را معلول و حد نهایی برندسازی شهری در نظر گرفـت .
لذا این پژوهش بر آن است تا با استفاده از مولفه های موثر بر برندسازی شـهری در جهـت نیـل بـه پایداری اقتصادی و تحقق مفهوم شهر خلاق گام بردارد.
همچنین برای آزمون فرضیات تحقیق موارد زیر قابل بررسی است : جدول ٨: ضرایب مسیر اثرات سازه ها و معنی داری پارامتر های برآورد شده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته های پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که : ضریب مسیر اثر برند سازی شهری بر شهر خلاق برابر ٠,٦٥ بوده و دارای مقدار t معادل ١٦,٦١ است .