Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کننده شفقت به خود در رابطه میان تصویر بدنی و عزت نفس در دانشجویان انجام شده است. به این منظور از بین کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 250 نفر به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شده و به پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدنی(BICI) (2008) و عزت نفس روزنبرگ (1965) و شفقت به خود نف (2003) پاسخ دادند. دادهها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین نگرانی از تصویر بدنی با عزت نفس رابطه منفی معنادار و بین شفقت به خود با عزت نفس رابطه مثبت معنادار دارد و شفقت به خود به طور معناداری تعدیل کننده رابطه ی نگرانی از تصویر بدنی و عزت نفس افراد است. و در افرادی که شفقت به خود بالاتری دارند، رابطه نگرانی از تصویر بدنی و عزت نفس ضعیف تر است. نتایج، تلویحا به این معناست که علاوه بر کاستن از نگرانی از تصویر بدنی، با تدوین مداخله های درمانی مناسب به منظور افزایش شفقت به خود میتوان به بالا بردن عزت نفس جوانان کمک نمود.
The present study aims to investigate the moderating role of self-compassion in the relationship between body image and self-esteem among students. To this end, 250 students were randomly selected through stratified multi-stage sampling based on gender in the University of Kashan (Iran) in 2015-2016 academic year. The respondents filled out Body Image Concern Inventory (2008), Rosenberg Self-Esteem Scale (1965) and NEF Self-Compassion Scale (2003). Pearson Correlation and Hierarchical Regression Analysis were run to analyze the data in SPSS-22. The results indicated that body image concern has a significant, negative relationship with self-esteem and there is a significant, positive relationship between self-esteem and self-compassion. In addition, self-compassion significantly mediates the relationship between body image and self-esteem among students. Furthermore, as the self-compression increases, the relationship between body image concern and self-esteem becomes weaker. The findings imply that self-esteem could be promoted by reducing body image concern and paying more attention to self-compassion through developing suitable interventional protocols.