Abstract:
در پی رشد تکنولوژیهای ارتباطی و به دنبال آن گسترش سازمان¬های مجازی و الکترونیکی، ارتباطات مجازی که بخش عظیمی از روند توسعه این سازمان¬ها را تشکیل می¬دهد، یکی از مسائل مهم مدیریتی سازمان¬های مجازی محسوب می¬شود؛ لذا وجود راهبرد¬های ارتباطی اثربخش در سطوح مختلف ارتباطی یکی از عوامل اصلی دستیابی به اهداف در این سازمان¬ها است. در این پژوهش به صورت تجربی میزان اثربخشی راهبردهای ارتباطی در سه سطح ارتباط با کارکنان، تامین¬کنندگان و مشتریان بر دستیابی به اهداف سازمانی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا یک چارچوب مبتنی بر دستاوردها و تحقیقات قبلی تعیین و سپس یک مدل مفهومی پیشنهادی بر اساس مطالعات نظری طراحی شد. پس از آزمون خبرگی مدل مذکور، بر اساس چارچوب طراحی شده استراتژی¬های ارتباطی کاربردی در سازمان شناسایی و در قالب 3 فرضیه و با ابزار اندازه¬گیری پرسشنامه نسبت به ارزیابی اثربخشی آن¬ها اقدام شده است. نتیجه این پژوهش نشان می¬دهد راهبردهای ارتباطی سازمان در دو سطح ارتباط با کارکنان (006/0pvalue=) و مشتریان (01/0pvalue=)، بر دستیابی به اهداف سازمان اثربخش بوده است و سازمان را در رسیدن به اهداف یاری کرده است. در آخر راهبردهای ارتباطی اثربخش و راهبردهای ارتباطی کلیدی برای هر یک از اهداف سازمانی مشخص شدند.
Machine summary:
در اين پژوهش به صورت تجربي ميزان اثربخشي راهبردهاي ارتباطي در سه سطح ارتباط با کارکنان ، تأمين کنندگان و مشتريان بر دستيابي به اهداف سازماني، مورد بررسي قرار گرفته است .
در اين راستا ابتدا يک چارچوب نظري و تجربي که زمينۀ لازم را براي پرداختن به نمونۀ موردي فراهم کند، تدوين شده است ، و پس از ارائه مدل پيشنهادي و تست مدل ، راهبردها و شيوه هاي ارتباطي سازمان مورد مطالعه در راستاي بهبود روابط با کارکنان ، تأمين کنندگان و مشتريان شناسايي شد و ميزان اثربخشي آنها بر دستيابي به اهداف سازماني مورد بررسي قرارگرفته است .
امروزه با توجه به گسترش رقابت ميان سازمان ها و اهميت موفقيت سازمان هاي الکترونيکي در عرصۀ ارتباطات ، مسلما به کارگيري استراتژيهاي ارتباطي مؤثر به عنوان يک مزيت رقابتي در نظر گرفته ميشود [٢٣]؛ لذا به منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف سازمان در بخش ارتباطات و اصلاح عملکرد سازمان در زمينۀ ارتباطات مجازي و الکترونيکي و ارزيابي اقدامات مربوط به پياده سازي اين استراتژيها و اثربخشي آنها به بررسي ميزان اثربخشي استراتژي هاي ارتباطي در رسيدن به اهداف سازماني پرداخته ايم تا در قالب آن بتوان به سؤالات زير پاسخ داد: ١.
٥٤ مطالعات مديريت راهبردي - شماره ١٦- زمستان ١٣٩٢ H ١: ميانه تأثير راهبردهاي ارتباطي با تأمين کنندگان بر روي دستيابي به اهداف سازماني سازمان مجازي بزرگتر از ٣ است .