Abstract:
امروزه سازمان ها باید موقعیت خود را ارزیابی و راهبردهای مناسب را تدوین و اجرا کنند. کلید اجرای موفق راهبردها این است که افراد آن ها را درک نمایند. نقشه راهبرد به عنوان توصیف کننده راهبردهای سازمان به افراد در درک آن ها کمک می کند. در سازمان ها، ترسیم نقشه راهبرد شهودی و اغلب بدون توجه به روابط علّت و معلولی میان اهداف راهبردی و تنها از طریق نظرات مدیران ارشد انجام می شود. با این روش ارتباط بین اهداف راهبردی روشن نبوده و مشخص نیست که کدام اهداف راهبردی با هم در ارتباط اند. هدف این پژوهش، ارائه رویکردی نوآورانه با استفاده از نظریه دایگراف به منظور جبران این کمبود است تا روابط علّت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد را با تجمیع و پردازش قضاوت خبرگان، انکشاف و ترسیم نماید. اعتبار رویکرد ارائه شده با انجام مطالعه موردی در یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش را 10 نفر از خبرگان یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی تشکیل شده و نتایج اجرای این رویکرد در غالب نقشه راهبرد آن سارمان ارائه شده است.
Machine summary:
هدف این پژوهش، ارائه رویکردی نوآورانه با استفاده از نظریه دایگراف بهمنظور جبران این کمبود است تا روابط علت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد را با تجمیع و پردازش قضاوت خبرگان، انکشاف و ترسیم نماید.
اهداف راهبردی در این منظر با توجه به سرمایه انسانی، تواناییهای کارکنان، دانش، فنآوری و فرهنگ سازمانی تعیین میشوند [10]؛ البته منظرهای دیگری نیز اهمیت دارد که برای نمونه عبارت است از: چشماندازهای منابع انسانی، محیط و منظر تأمینکنندگان که میتوان آنها را در منظرهای اولیه ادغام کرد [11].
3. روششناسی پژوهش در این پژوهش بااستفاده از نظریه دایگراف الگویی ارائه شد که میتواند روابط علت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد سازمان را انکشاف و ترسیم کند.
نظریه دایگراف بهعنوان روش ترسیم نقشه راهبرد در پژوهش شامل هشت مرحله زیر است: مرحله اول: انتخاب و توصیف فهرستی از اهداف بهعنوان اهداف راهبردی سازمان.
در این مرحله روابط علت و معلولی میان اهداف راهبردی با دریافت نظرات و قضاوت خبرگان سازمان تعیین میشود.
مراحل تعیین این ماتریس به این شرح است: در گام اول مجموعه اهداف پیشنیاز (Si)A و مجموعه اهداف پسنیاز (Si)R برای هر هدف راهبردی ماتریس قابلحصول مشخص و اشتراک بین آنها تعیین میشود.
5. نتیجهگیری و پیشنهادها در این پژوهش بااستفاده از نظریه دایگراف روابط علت و معلولی میان اهداف راهبردی یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی تعیین شد.
The Differential Improvement Effects of the Strategy Map and Scorecard Perspectives on Managers' Strategic Judgments.
The Application Strategic Planning and Balance Scorecard Modelling in Enhance of Higher Education.